Fietsers vinden bussen en taxis meest hinderlijk
Groninger studenten geven mening over verkeerveiligheid in Stad
Groningen, 09-02-2011 o Te hard rijden, te dicht langs ander verkeer
en geen voorrang verlenen. Bussen en taxis die dat gedrag vertonen,
geven fietsende studenten een onveilig gevoel. Dat blijkt uit een
enquête van Regiopolitie Groningen onder 375 studenten in de stad.
Verder wordt de verkeerssituatie aan het eind van de Korreweg (kruising
met Boterdiep, kruising met Nieuwe Ebbingestraat, in-/uitrit van het
Noorderplantsoen) door de studenten beschouwd als gevaarlijkste plek
voor fietsers. Voor twee studenten leverde het invullen van de enquête
een avondje stappen met de politie op.
Zowel mannelijke als vrouwelijke studenten voelen zich het meest
onveilig in smalle straten waar ook bussen rijden en overdag op drukke
kruisingen. De drie belangrijkste knelpunten zijn volgens hen de
verkeerssituatie aan de zuidzijde van de Korreweg, de kruising
Westersingel/A-weg/A-straat bij de Westerhaven en de rotonde op de
Korreweg, waar de weg kruist met de J.C. Kapteynlaan en de Sumatralaan.
Het zijn punten waar de infrastructuur als onoverzichtelijk of
onduidelijk wordt ervaren.
Gescheiden fietspaden
In het algemeen vinden de studenten wegen en rotondes waar fietsverkeer
gemengd is met gemotoriseerd verkeer gevaarlijk. Vrouwelijke studenten
vinden bovendien kruisingen zonder verkeerslichten gevaarlijk, terwijl
hun mannelijke collegas ook de plekken waar je als fietser voorrang
hebt (en die niet krijgt) liever mijden. Op de vraag wat er volgens hen
verbeterd zou moeten worden in de stad is het antwoord dan ook vaak de
aanleg van meer gescheiden fietspaden.
Verder valt op dat de studenten die aangeven niet in Groningen te wonen
de kruisingen waar fietsers tegelijk groen licht krijgen, gevaarlijker
vinden dan studenten die wel in Groningen wonen.
Ergernissen
Het gedrag van andere weggebruikers waar de fietsende studenten zich in
de stad Groningen het meest aan ergeren, is het afslaan zonder richting
aan te geven, gevolgd door geen voorrang verlenen en plotseling
oversteken van voetgangers. Ook daarvoor zouden de studenten graag meer
scheiding zien tussen voet- en fietspaden. De Folkingestraat wordt veel
genoemd als voorbeeld van een straat waar dat volgens hen nodig is.
Eigen gedrag
De fietsende studenten pleiten zichzelf niet vrij van overtredingen in
het verkeer. Alleen in de groep studenten ouder dan 26 jaar geven de
meesten aan zich altijd aan de regels te houden. Zowel bij mannen als
vrouwen is de meest begane overtreding fietsen zonder licht. Mannen
geven vaak geen richting aan en fietsen nog wel eens met te veel
alcohol op. Vrouwen doen dat ook, maar na het fietsen zonder licht
maken zij zich naar eigen zeggen het meest schuldig aan geen voorrang
geven aan voetgangers op het zebrapad.
Prijswinnaars
Deelname aan de enquête werd gestimuleerd door een prijs te verloten
onder de deelnemers. Eveline van Rhijn en Barbara de Waal zijn een
nachtje op stap geweest met de politie. Volgens Eveline een ervaring om
niet snel te vergeten: Ik vond de avond echt helemaal geslaagd! Leuk
was het bijvoorbeeld om te zien hoe het camerasysteem in de binnenstad
werkt. Daar heb ik mij wel over verbaasd. Je beseft helemaal niet wat
er allemaal te zien is en hoe de communicatie naar de agenten op straat
verloopt. Liseth van den Berg en Karin Smits gingen een middag op pad
met de fietsdiefstalexpert. Liseth: Ik heb door de middag veel geleerd
over wat de politie aan fietsendiefstal doet en was verbaasd dat er
toch nog zoveel gestolen fietsen opgespoord worden!
Aanknopingspunten
De politie wilde met de enquête studenten hun mening laten geven over
hun beleving van verkeersveiligheid in de stad. Daarnaast vormde de
enquête een manier om studenten te laten stilstaan bij hun eigen gedrag
in het verkeer. Verder bieden de resultaten aanknopingspunten voor het
inventariseren van knelpunten voor fietsers en ander verkeer in de
stad, waarop de politie en andere partijen op het gebied van
verkeersveiligheid, zoals de wegbeheerder, hun beleid kunnen aanpassen.
Politie Groningen