Gemeente Vlaardingen

studie

alleen Oranjetunnel en lange Blankenburgtunnel in vergelijkende studie

09-02-2011 |

De gemeenten Vlaardingen, Schiedam, Maassluis en Midden-Delfland willen dat de vergelijking tussen de Oranjetunnel en de Blankenburgtunnel ook op economische en ruimtelijke aspecten voor de hele regio wordt uitgewerkt. De huidige benadering is volgens de gemeenten teveel gericht op verkeerskundige aspecten. Ook vinden de gemeenten een korte Blankenburgtunnel onaanvaardbaar. Zij voelen zich daarin gesteund door eerdere uitspraken van provinciale staten van Zuid-Holland en Stadsregio Rotterdam.

Vorige maand is een nieuwe ronde gestart in het besluitvormingsproces over de Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO). In een brief aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu stellen de gemeenten als eis dat de vergelijkende studies de voor- en nadelen op regionale schaal in kaart brengen. Het deelgemeentebestuur van Hoek van Holland ondersteunt dit pleidooi. Zij zien in de aanleg van de Oranjetunnel kansen voor de regionale ontwikkeling en pleiten ook voor een breder afwegingskader.

Programma van eisen
In hun brief stellen de gemeenten ook voorwaarden aan de manier waarop de keuze wordt voorbereid. Zij vinden dat er eerst overeenstemming moet komen over de eisen die aan de NWO gesteld worden en de aspecten die bij de uiteindelijke afweging een rol zullen spelen. De tunnel, die enkele miljarden euro's zal gaan kosten, mag volgens hen niet alleen worden aangelegd om de verkeersdrukte in de Beneluxtunnel te verlichten. Een omvangrijke investering als deze moet aan een breed eisenpakket voldoen waarover eerst zo snel mogelijk overeenstemming moet worden bereikt. Pas dan kunnen de resultaten uit de vergelijkende studies goed worden beoordeeld en gewogen. Volgens de gemeenten Vlaardingen, Schiedam, Maassluis, Midden-Delfland en deelgemeente Hoek van Holland moeten naast de ontwikkeling van het verkeer ook álle bestaande kwaliteiten en toekomstige plannen voor de economische en ruimtelijke inrichting van de regio betrokken worden. De brief stelt verder inhoudelijke eisen aan de studies en rapporten waarop de minister uiteindelijk haar voorkeursbesluit zal baseren.

Besluitvormingsproces
Eind 2010 heeft minister Schultz van Haegen een Rijksstructuurvisie voor de bereikbaarheid van Rotterdam aangekondigd. De keuze voor de Oranje- of Blankenburgtunnel is daar een onderdeel van. Als eerste stap heeft de uitvoerende projectorganisatie Rotterdam Vooruit een notitie `Reikwijdte en Detailniveau' gepubliceerd die beschrijft hoe deze tunnelstudie aangepakt zal worden. Alle belanghebbenden kunnen hier tot en met 22 februari aanstaande op reageren. Komend half jaar kunnen gemeenten, belangenorganisaties, bedrijfsleven en burgers deelnemen aan een serie `werktafels' waar de varianten en studies worden besproken. Vertegenwoordigers van de gemeenten van Vlaardingen, Schiedam, Maassluis, Midden-Delfland en het deelgemeentebestuur van Hoek van Holland zullen actief in dit proces deelnemen om een reële vergelijking tussen de varianten te waarborgen. Ook medio 2010 hadden de gemeenten al veel kritiek op de wijze waarop projectorganisatie Rotterdam Vooruit omging met dit proces.

Contactinformatie

Postbus 1002
3130 EB Vlaardingen
Mail: info@vlaardingen.nl
Tel. (010) 248 4000