Gemeente Vlaardingen
studie
alleen Oranjetunnel en lange Blankenburgtunnel in vergelijkende studie
09-02-2011 |
De gemeenten Vlaardingen, Schiedam, Maassluis en Midden-Delfland willen
dat de vergelijking tussen de Oranjetunnel en de Blankenburgtunnel ook
op economische en ruimtelijke aspecten voor de hele regio wordt
uitgewerkt. De huidige benadering is volgens de gemeenten teveel
gericht op verkeerskundige aspecten. Ook vinden de gemeenten een korte
Blankenburgtunnel onaanvaardbaar. Zij voelen zich daarin gesteund door
eerdere uitspraken van provinciale staten van Zuid-Holland en
Stadsregio Rotterdam.
Vorige maand is een nieuwe ronde gestart in het besluitvormingsproces
over de Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO). In een brief aan
minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu stellen de
gemeenten als eis dat de vergelijkende studies de voor- en nadelen op
regionale schaal in kaart brengen. Het deelgemeentebestuur van Hoek van
Holland ondersteunt dit pleidooi. Zij zien in de aanleg van de
Oranjetunnel kansen voor de regionale ontwikkeling en pleiten ook voor
een breder afwegingskader.
Programma van eisen
In hun brief stellen de gemeenten ook voorwaarden aan de manier waarop
de keuze wordt voorbereid. Zij vinden dat er eerst overeenstemming moet
komen over de eisen die aan de NWO gesteld worden en de aspecten die
bij de uiteindelijke afweging een rol zullen spelen. De tunnel, die
enkele miljarden euro's zal gaan kosten, mag volgens hen niet alleen
worden aangelegd om de verkeersdrukte in de Beneluxtunnel te
verlichten. Een omvangrijke investering als deze moet aan een breed
eisenpakket voldoen waarover eerst zo snel mogelijk overeenstemming
moet worden bereikt. Pas dan kunnen de resultaten uit de vergelijkende
studies goed worden beoordeeld en gewogen. Volgens de gemeenten
Vlaardingen, Schiedam, Maassluis, Midden-Delfland en deelgemeente Hoek
van Holland moeten naast de ontwikkeling van het verkeer ook álle
bestaande kwaliteiten en toekomstige plannen voor de economische en
ruimtelijke inrichting van de regio betrokken worden. De brief stelt
verder inhoudelijke eisen aan de studies en rapporten waarop de
minister uiteindelijk haar voorkeursbesluit zal baseren.
Besluitvormingsproces
Eind 2010 heeft minister Schultz van Haegen een Rijksstructuurvisie
voor de bereikbaarheid van Rotterdam aangekondigd. De keuze voor de
Oranje- of Blankenburgtunnel is daar een onderdeel van. Als eerste stap
heeft de uitvoerende projectorganisatie Rotterdam Vooruit een notitie
`Reikwijdte en Detailniveau' gepubliceerd die beschrijft hoe deze
tunnelstudie aangepakt zal worden. Alle belanghebbenden kunnen hier tot
en met 22 februari aanstaande op reageren. Komend half jaar kunnen
gemeenten, belangenorganisaties, bedrijfsleven en burgers deelnemen aan
een serie `werktafels' waar de varianten en studies worden besproken.
Vertegenwoordigers van de gemeenten van Vlaardingen, Schiedam,
Maassluis, Midden-Delfland en het deelgemeentebestuur van Hoek van
Holland zullen actief in dit proces deelnemen om een reële vergelijking
tussen de varianten te waarborgen. Ook medio 2010 hadden de gemeenten
al veel kritiek op de wijze waarop projectorganisatie Rotterdam Vooruit
omging met dit proces.
Contactinformatie
Postbus 1002
3130 EB Vlaardingen
Mail: info@vlaardingen.nl
Tel. (010) 248 4000