NVLF
---
09 februari 2011
Algemeen
Bezuiniging op Passend Onderwijs heeft gevolgen voor logopedie
logopedie verankeren in de zorgstructuur van scholen.
De aangekondigde bezuinigingen op Passend Onderwijs zullen directe
gevolgen hebben voor logopedisten werkzaam in het onderwijs. Nu de
concrete invulling van deze bezuinigingen duidelijk is geworden blijkt
dat de rol van samenwerkingsverbanden essentieel wordt bij het bepalen
van het zorgaanbod binnen deze samenwerkingsverbanden. Hierbij gaat het
om de verdeling van middelen en de geboden extra ondersteuning aan
leerlingen: extra ondersteuning zoals logopedie.
De samenwerkingsverbanden moeten gemaakte afspraken over dit zorgaanbod
vastleggen in een zorgplan. Ouders en personeel zullen inspraak hebben
bij het vaststellen van het zorgplan. Er worden echter geen wettelijke
kaders aangegeven waarbinnen het zorgaanbod moet passen en geen
voorwaarden gesteld aan de invulling van het zorgaanbod. Wel komt er
een zorgplicht voor de scholen. Om dit mogelijk te maken moet het
proces van aanmelden en toelaten in de wet worden geregeld. Het
onderwijs-zorgprofiel geeft aan welke zorg een school standaard te
bieden heeft met daarnaast de gespecialiseerde hulp die via het
samenwerkingsverband is te realiseren. Eventuele extra ondersteuning
wordt opgenomen in een ontwikkelingsperspectief van het kind. Dit
laatste komt in de plaats van een handelingsplan.
De NVLF adviseert dan ook logopedisten werkzaam in het onderwijs hun
meerwaarde duidelijk te profileren en logopedie te verankeren in de
zorgstructuur van scholen. De meerwaarde van een logopedist in dienst
van een schoolbestuur of samenwerkingsverband moet duidelijk naar voren
komen. Het begeleiden van kinderen tijdens het onderwijsproces, het
afstemmen van de zorgbehoefte van de leerling met de leerkracht en het
adviseren en coachen van onderwijzend personeel zodat de leerling zo
optimaal kan deelnemen aan het onderwijsproces behoren zijn essentiële
bijdragen van de logopedist die binnen de school werkzaam is. Deze
taken zullen wegvallen indien een samenwerkingsverband ervoor kiest om
te bezuinigen op schoollogopedie.
Profileren van de logopedie binnen de school is op dit moment meer
noodzakelijk dan ooit!
De NVLF raadt logopedisten werkzaam in het onderwijs aan:
o Kennis te nemen van het zorgplan van het betreffende
samenwerkingsverband en binnen dit zorgplan de logopedie te
positioneren.
o Indien logopedie niet opgenomen is in het zorgplan hierover in
gesprek te gaan met het bestuur van het samenwerkingsverband.