Wageningen Universiteit en Researchcentrum 9 feb 2011 09:00 - 11 feb 2011 18:00

Onderdeel: Food and Biobased Research

Locatie: Berlijn

Met een nieuwe techniek is uitgebreide productinformatie mee te geven op de verpakking van groenten, fruit en bloemen. Wageningen UR Food & Biobased Research demonstreert samen met de onderzoeksgroepen Glastuinbouw en LEI van Wageningen UR deze zogenaamde QR-technologie op de Fruit Logistica van 9 tot 11 februari in Berlijn.

Food & Biobased Research, Glastuinbouw en LEI hebben op de beurs een gezamenlijke stand met als thema âduurzame vers ketensâ. In deze ketens is het steeds belangrijker om producten te voorzien van informatie over productiemethoden, de verwerkingstechnieken, het land van herkomst of de kwaliteitsnormen. Een QR-code op de verpakking is daarvoor een geschikte methode.

Scannen met smartphone
Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode die in Japan is ontwikkeld om snel informatie te kunnen decoderen. Hiernaast is een voorbeeld van een QR-code te zien die gescand kan worden met een smartphone (volgt nog). De letters QR zijn een afkorting van Quick Response ('snelle reactie'). Na het scannen van de code met een mobiele telefoon krijgt de consument of de handelspartner relevante informatie in een menustructuur getoond op het display. Een teler kan daarbij zelf aangeven wat hij via deze code wil vermelden.
Op de Fruit Logistica is in de gezamenlijke stand te zien hoe er kan worden gewerkt met deze QR-codes. Via speciaal aangemaakte codes kan met een demonstratie smartphone alle informatie over de drie onderzoeksgroepen worden opgevraagd. Bezoekers van de stand krijgen zo een indruk van de techniek en tegelijk van het werk van Wageningen UR.

Maquette van Fresnelkas
Daarnaast zullen de partners ook laten zien hoe de Nederlandse tuinbouw ketenbreed werkt aan een duurzame versketen. Wageningen UR Glastuinbouw gaat in op energiezuinige productie. Food & Biobased Research geeft informatie over het beperken van voedselverliezen in de keten en LEI zal de systematiek voor de CO2-footprint toelichten die in samenwerking met Productschap Tuinbouw is ontwikkeld als online tool voor de sector. Ook het smaakteam van Wageningen UR Glastuinbouw is aanwezig op de beurs.