Wageningen Universiteit en Researchcentrum
9 feb 2011 09:00 - 11 feb 2011 18:00
Onderdeel: Food and Biobased Research
Locatie: Berlijn
Met een nieuwe techniek is uitgebreide productinformatie mee te geven
op de verpakking van groenten, fruit en bloemen. Wageningen UR Food &
Biobased Research demonstreert samen met de onderzoeksgroepen
Glastuinbouw en LEI van Wageningen UR deze zogenaamde QR-technologie
op de Fruit Logistica van 9 tot 11 februari in Berlijn.
Food & Biobased Research, Glastuinbouw en LEI hebben op de beurs een
gezamenlijke stand met als thema âduurzame vers ketensâ. In deze ketens
is het steeds belangrijker om producten te voorzien van informatie over
productiemethoden, de verwerkingstechnieken, het land van herkomst of
de kwaliteitsnormen. Een QR-code op de verpakking is daarvoor een
geschikte methode.
Scannen met smartphone
Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode die in Japan is
ontwikkeld om snel informatie te kunnen decoderen. Hiernaast is een
voorbeeld van een QR-code te zien die gescand kan worden met een
smartphone (volgt nog). De letters QR zijn een afkorting van Quick
Response ('snelle reactie'). Na het scannen van de code met een mobiele
telefoon krijgt de consument of de handelspartner relevante informatie
in een menustructuur getoond op het display. Een teler kan daarbij zelf
aangeven wat hij via deze code wil vermelden.
Op de Fruit Logistica is in de gezamenlijke stand te zien hoe er kan
worden gewerkt met deze QR-codes. Via speciaal aangemaakte codes kan
met een demonstratie smartphone alle informatie over de drie
onderzoeksgroepen worden opgevraagd. Bezoekers van de stand krijgen zo
een indruk van de techniek en tegelijk van het werk van Wageningen UR.
Maquette van Fresnelkas
Daarnaast zullen de partners ook laten zien hoe de Nederlandse tuinbouw
ketenbreed werkt aan een duurzame versketen. Wageningen UR Glastuinbouw
gaat in op energiezuinige productie. Food & Biobased Research geeft
informatie over het beperken van voedselverliezen in de keten en LEI
zal de systematiek voor de CO2-footprint toelichten die in samenwerking
met Productschap Tuinbouw is ontwikkeld als online tool voor de sector.
Ook het smaakteam van Wageningen UR Glastuinbouw is aanwezig op de
beurs.