Universiteit Leiden

Paul van der Heijden in diesspeech: Ook wetenschap moet maatschappelijk verantwoord ondernemen

'Door de onttovering van de samenleving is de wetenschapsbeoefening een gewoon beroep is geworden', zei Rector van der Heijden 8 februari tijdens de viering van de 436e verjaardag van de universiteit. 'Dit betekent dat wetenschapsbeoefenaren hun gezag in de samenleving moeten verdienen.'

'People, planet, discovery'

Rector magnificus Paul van der Heijden roept op tot maatschappelijk verantwoorde wetenschapsbeoefening.


Van der Heijden noemt dit âmaatschappelijk verantwoorde wetenschapsbeoefeningâ. Het gaat daarbij niet alleen om de professionele standaards - waarden en normen - de gedragscode van de wetenschapper, maar ook om de maatschappelijke relevantie van diens activiteiten. 'Als overheid en publieke opinie wijzen op maatschappelijke, wereldwijde problemen zoals energiecrisis, de voedselcrisis, de watercrisis en de financiële crisis, dan wordt ook van wetenschapsbeoefenaren aan de universiteiten verwacht een bijdrage te leveren aan het oplossen ervan.' 'People, planet, discovery', is de academische variant van de bekende slogan 'people, planet, profit'.

Maatschappelijke en economische impact

De maatschappelijke impact van academische inspanningen is volgens Van der Heijden al niet gering, maar dit wordt niet altijd door iedereen zo gezien. Zo betreden jaarlijks vele academisch gevormde studenten met een diploma en een rugzak vol bruikbare kennis en vaardigheden de arbeidsmarkt. En dan is er ook nog de economische impact van universiteiten en hun medewerkers en studenten. 'De economische invloed van bijvoorbeeld de Universiteit Leiden en het Leids Universitair Medisch Centrum is in onze regio cruciaal.' Tot slot is er nog de academische impact van de Leidse universiteit die hoog genoteerd staat in internationale rankings van invloedrijke universiteiten. Van der Heijden, tot slot: Ik daag u uit met mij na te denken over een gemeenschappelijke taal waarmee we dit aan de maatschappij kunnen vertellen en laten zien.'