Stichting Klantgericht Bouwen: Kwaliteit nieuwbouw steeds beter
08/02/2011 15:34
Vereniging Eigen Huis
Stichting Klantgericht Bouwen: 'Kwaliteit nieuwbouw steeds beter'
Nieuwegein, 8 februari 2011
Vandaag ontvangen 69 bouwondernemingen het Keurmerk Klantgericht Bouwen. Deze bouwers leveren hun nieuwbouwhuizen beter af en bieden hun klanten een betere dienstverlening dan de doorsnee Nederlandse bouwonderneming.
Minder gebreken bij oplevering van nieuwbouwwoning
Klantgerichte bouwers leverden hun nieuwe woningen in 2010 met gemiddeld 10,7 opleveringsgebreken op. Dat is een verbetering ten opzichte van 2009, toen gemiddeld 14,8 gebreken per woning werden genoteerd.
Ook de gemiddelde Nederlandse bouwer deed het in 2010 beter dan het jaar daarvoor. Het aantal gebreken per nieuwbouwwoning daalde hier van 19,3 naar 14,9.
Klanten tevreden over dienstverlening bouwers
Klantgerichte Bouwers kregen een 7,2 van nieuwbouwkopers voor de kwaliteit van de dienstverlening. In 2009 was dat nog een 6,5. Het rapportcijfer laat de klantwaardering zien voor de algemene organisatie van het bouwproces, de verkoopinformatie, de bouw en de oplevering.
De gemiddelde Nederlandse bouwer kreeg in 2010 gemiddeld een 6,5 van zijn klanten voor de kwaliteit van de dienstverlening. In 2009 was dat rapportcijfer een 5,9.
Eervolle vermeldingen
Ook dit jaar ontvangen twee bouwondernemingen een eervolle vermelding. Zij hebben zich in 2010 onderscheiden door zowel goede dienstverlening als opleveringsprestaties. Daarmee vervullen zij een voorbeeldfunctie voor de bouw.
Tot beste Klantgerichte Bouwers 2010 werden uitgeroepen. Aannemersbedrijf P. Hoedemakers en Zn. B.V. uit Rosmalen (in de categorie tot 50 koopwoningen) en Bouw- en Handelmaatschappij Adriaan van Erk B.V. uit Bergambacht (in de categorie vanaf 50 koopwoningen). Beide bedrijven ontvangen de onderscheiding voor de derde maal en bewijzen hiermee hun constante kwaliteit.
Samenwerking tussen bouwwereld en consumentenorganisatie
Bouwkundigen van Vereniging Eigen Huis controleren de kwaliteit van opgeleverde woningen en noteren het aantal oplevergebreken. Daarnaast geven kopers een rapportcijfer voor hun ervaringen wat betreft de bouw, verkoop en oplevering van hun nieuwe woning. Alleen bouwers die op alle onderdelen bovengemiddeld presteren, komen in aanmerking voor het Keurmerk Klantgericht Bouwen.
Het Keurmerk Klantgericht Bouwen wordt verstrekt door de in 2003 opgerichte Stichting Klantgericht Bouwen, een gezamenlijk initiatief van Vereniging Eigen Huis en Bouwend Nederland. Door continu meten geeft Stichting Klantgericht Bouwen inzicht in de kwaliteit van de bouwondernemingen. Met de uitkomsten van de metingen kunnen aangesloten bedrijven hun bedrijfsprocessen verbeteren. In 2010 namen ruim 110 bedrijven deel aan Klantgericht Bouwen. Gezamenlijk meldden zij ruim 4.450 koopwoningen aan, wat neerkomt op ongeveer 20% van de totale jaarlijkse nieuwbouw in Nederland.