Zoetermeer achterhaalt fraude met bijstandsuitkeringen
Stadhuis Zoetermeer
De gemeente Zoetermeer heeft in 2010 voor ruim 9 ton aan fraude met
bijstandsuitkeringen achterhaald. In totaal betrof het 260 zaken.
In de meeste gevallen kwam de gemeente de fraude op het spoor door
geautomatiseerde vergelijking van bestanden. Daarbij wordt bijvoorbeeld
informatie van de belastingdienst over ontvangen inkomsten vergeleken
met de informatie die bij de gemeente bekend is.
Digitale opsporing
Wethouder Edo Haan: "Digitale opsporing wordt steeds belangrijker en
Zoetermeer hoort bij de koplopers op dit terrein. Bijstandsfraude wordt
op deze manier heel snel ontdekt. Het gemiddelde fraudebedrag per geval
daalt dan ook nog steeds waardoor het terugvorderen van dat bedrag
makkelijker wordt."
Beëindiging uitkering
In 54 gevallen leidde de fraude tot beëindiging van de uitkering. Edo
Haan: "Het gaat bij fraudebestrijding niet alleen om het bedrag dat je
opspoort, maar ook om wat je bespaart. Op jaarbasis komen 54 beëindigde
uitkeringen neer op een besparing van ruim 7 ton."
Fraudebestrijding
In 8 gevallen lag de fraude boven de EUR 10.000,-. In zo'n geval maakt
de sociale recherche een proces-verbaal op waarna de Officier van
Justitie de zaak voorlegt aan de strafrechter. Haan: "vier jaar geleden
ging het nog om 20 zaken, dus ook hier worden onze investeringen in
preventie en snelle opsporing van bijstandsfraude beloond. De gemeente
vindt het essentieel dat uitkeringen alleen terecht komen bij mensen
die daar recht op hebben. Daarom besteden we veel aandacht aan
fraudebestrijding."
Samenwerking instanties
In alle gevallen wordt de ten onrechte uitgekeerde uitkering
teruggevorderd door directe verrekening met de uitkering. Bij de
bestrijding van uitkeringsfraude zoekt de gemeente ook de samenwerking
met andere partijen. Zo wordt in de regio intensief samengewerkt met
andere gemeenten en met opsporingsinstanties als belastingdienst en
politie.
Gemeente Zoetermeer