NVLF
---
08 februari 2011
Onderwijs aan kinderen in speciaal onderwijs in gevaar
Ouders, schoolbesturen en expertisecentra luiden noodklok.
Deze week heeft Minister Van Bijsterveldt van OCW de Tweede Kamer haar
plannen voorgelegd voor een nieuw stelsel van passend onderwijs. Het
uitgangspunt daarbij is dat het reguliere onderwijs zoveel mogelijk in
staat moet worden gesteld om alle kinderen passend onderwijs te bieden.
Met de stelselwijziging wordt tevens een forse bezuiniging doorgevoerd.
Er zijn echter groepen kinderen waarvoor speciaal onderwijs of speciale
ondersteuning in het reguliere onderwijs noodzakelijk is. Dat geldt in
het bijzonder voor dove en doofblinde kinderen, ernstig slechthorende
kinderen en kinderen met ernstige taalstoornissen. De minister erkent
dat voor deze groep speciale aandacht en expertise nodig is.
Tegelijkertijd legt de minister deze groep nu een bezuiniging van
minstens 22% op. Daarmee komt het primaire onderwijsproces voor deze
kwetsbare groep kinderen direct in gevaar. Ouders, schoolbesturen en
expertisecentra luiden nu de noodklok.
De inzet van minister Van Bijsterveldt is om zoveel mogelijk kinderen
binnen het reguliere onderwijs op te vangen en daarmee tevens een flink
deel van haar bezuinigingstaak in te vullen. Wij begrijpen de noodzaak
om onnodige bureaucratie aan te pakken. De minister is het met ons eens
dat voor de kleine groep kinderen met ernstige gehoor- en
taalstoornissen specifieke aandacht en ondersteuning noodzakelijk is.
Het onderwijs aan dove, doofblinde en ernstig slechthorende kinderen en
kinderen met ernstige taalstoornissen in Nederland staat op een hoog
niveau. Maar nu haar plannen concreet worden, legt zij het onderwijs
aan deze kleine, kwetsbare groep kinderen een bezuiniging op van
minstens 22%.
Met deze bezuinigingen komt het onderwijs aan deze zeer kwetsbare
kinderen in gevaar. Dat heeft onherroepelijk gevolgen voor hun
ontwikkeling en hun kansen in de samenleving. Er wordt grote schade
berokkend aan de zeer waardevolle structuur van gespecialiseerde
ondersteuning door docenten en begeleiders. De jarenlang opgebouwde
kennis en investering wordt teniet gedaan. Wij willen op korte termijn
in gesprek met de minister en bieden aan om met haar te zoeken naar
alternatieven. Tevens roepen we de Tweede Kamer op om aantasting van
deze waardevolle onderwijs- en begeleidingsstructuur te voorkomen.
Bron: persbericht Siméa