CDA
Drenthe | Meer ruimte voor goederenvervoer Coevorden-Emmen
dinsdag 8 februari 2011
Als het aan het CDA ligt, krijgt het zogenaamde âgoederenpadâ over het
spoor tussen Zwolle en Coevorden (Euroterminal) een hogere prioriteit
in Den Haag. Op 4 februari troffen ondernemers van de Euroterminal,
locale en nationale CDA-bestuurders elkaar om te bespreken hoe er meer
goederentreinen over de spoorverbinding kunnen gaan rijden, wat
belangrijk kan bijdragen aan de economische groei in de regio
Coevorden-Emmen.
CDA-woordvoerder in Drenthe voor Verkeer en Vervoer, Greet Seinen,
vindt dat er te weinig ruimte en rek op het spoor is voor
goederentransport van Rotterdam naar Coevorden en Emmen.
Zuidoost-Drenthe hecht grote waarde aan de economische impulsen die
door deze goederenstroom worden gegenereerd. De gemeenten Emmen en
Coevorden werken hieraan gezamenlijk in het zogenaamde Dryport-project.
Het doel van dit project is logistieke bedrijvigheid uit de overvolle
en met verkeerscongestie kampende zeehavens naar de regio
Zuidoost-Drenthe te halen. De Euroterminal in Coevorden, waar de
containers worden overgeslagen, is hierbij een belangrijke speler.
Dienstregeling
De terminalexploitant ziet duidelijke groeikansen, maar sinds de
invoering van de nieuwe dienstregeling van NS/Prorail van december jl.
worden transporteurs momenteel gedwongen om sânachts de goederen
richting Duitsland te verladen, omdat ze anders niet vóór
sluitingstijd op de kade in Rotterdam terug kunnen zijn. Overdag is
tussen 7.00 uur
âs morgens en 23.00 uur âs avonds geen goederenpad meer beschikbaar
tengevolge van een conflict met een personen stoptrein. Hoewel het hier
slechts gaat om een paar minuten dreigt hierdoor verdergaande groei van
ETC ernstig te worden bemoeilijkt.
Buurtbewoners van de aangrenzende woonwijk spreken over ernstige
geluidsoverlast, die veroorzaakt wordt doordat midden in de nacht met
man en macht de bijna dagelijks aangevoerde containers naar het Duitse
spoorwegennet moeten worden overgeladen. Deze ongewenste gang van zaken
wordt nog verergerd door de grote haast waarmee dit overladen moet
gebeuren. Haastige spoed is zelden goed, zeker midden in de nacht nabij
een woonwijk.
Dat moet anders en dit kan anders. Dat was reden voor Greet Seinen om
Maarten Haverkamp, Tweede Kamerlid voor NS en ProRail uit te nodigen.
In april dit jaar moeten de transporteurs al de aanvragen voor
goederentreinen voor de dienstregeling 2012 indienen bij ProRail.
Daarna vindt de toedeling plaats. Maarten Haverkamp zegde toe zijn best
te zullen doen om het goederenpad Rotterdam, via Zwolle richting
Coevorden onder de aandacht te brengen in de Tweede Kamer en bij
Prorail. De groeikansen van de regio mogen niet in de kiem worden
gesmoord. Als de Euroterminal bij de toedeling meer ruimte krijgt,
profiteert heel Zuid-Drenthe (Zuidas) hiervan en wordt ook aan de
wensen van de buurtbewoners tegemoet gekomen. Het verladen hoeft dan
niet uitsluitend in de nachtelijke uren plaats te vinden. Ook extra
spoor bij Ommen zou structureel soelaas bieden, en dat kan naar het
zich laat aanzien relatief eenvoudig worden aangelegd. In de tussentijd
zijn er wellicht creatieve alternatieven denkbaar die op de korte
termijn verlichting bieden. Haverkamp beloofde ook hierin mee te willen
denken.Â