Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Reizigersvraag: De Fyra rijdt toch niet echt in 97% van de gevallen op tijd?
Dagblad Metro maakte gisteren exclusieve cijfers van NS Hispeed bekend waaruit zou blijken dat de Fyra in de tweede helft van 2010 in 97% van de gevallen op tijd reed. Veel reizigers vonden dit verrassend, omdat zij zelf juist vaak vertraging hadden met de Fyra. De puncltualiteitscijfers roepen dus vragen op. Het antwoord ligt in de manier waarop NS Hispeed met deze cijfers omgaat.

NS Hispeed baseert zich op de punctualiteitscijfers die alleen betrekking hebben op de vertragingen die aan HSA kunnen worden toegerekend, de door ProRail veroorzaakte vertragingen vallen hier buiten. Dit is dus een andere benadering dan bij de treinpunctualiteit waarop NS Reizigers wordt aangesproken: daar gaat het over de treinpunctualiteit zonder méér, ook als de oorzaak niet bij NS ligt maar bijvoorbeeld bij ProRail.

Veel reizigers vatten het begrip treinpunctualiteit op zoals dat al jaren door NS Reizigers wordt gehanteerd en gecommuniceerd: het geheel aan vertragingen, zonder te onderscheiden aan welke partij deze vertragingen te wijten zijn. Dat onderscheid kan de reiziger nauwelijks maken en voor zijn vertraging maakt het natuurlijk ook geen snars uit welk deel van de spoorsector hier nu verantwoordelijk voor was.

Deze manier van communiceren wekt dus verwarring op, omdat de statistieken van NS Hispeed buiten de belevingswereld van de reiziger vallen. Het verschil in berekenen kan groot uitvallen: de daadwerkelijke punctualiteitscijfers van de Fyra kunnen wel tientallen procenten lager liggen dan de cijfers die uit deze rekenmethode van NS Hispeed voortkomen.
Pagina geplaatst: 8 februari 2011