Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Reizigersvraag: De Fyra rijdt toch niet echt in 97% van de gevallen op
tijd?
Dagblad Metro maakte gisteren exclusieve cijfers van NS Hispeed bekend
waaruit zou blijken dat de Fyra in de tweede helft van 2010 in 97% van
de gevallen op tijd reed. Veel reizigers vonden dit verrassend, omdat
zij zelf juist vaak vertraging hadden met de Fyra. De
puncltualiteitscijfers roepen dus vragen op. Het antwoord ligt in de
manier waarop NS Hispeed met deze cijfers omgaat.
NS Hispeed baseert zich op de punctualiteitscijfers die alleen
betrekking hebben op de vertragingen die aan HSA kunnen worden
toegerekend, de door ProRail veroorzaakte vertragingen vallen hier
buiten. Dit is dus een andere benadering dan bij de treinpunctualiteit
waarop NS Reizigers wordt aangesproken: daar gaat het over de
treinpunctualiteit zonder méér, ook als de oorzaak niet bij NS ligt
maar bijvoorbeeld bij ProRail.
Veel reizigers vatten het begrip treinpunctualiteit op zoals dat al
jaren door NS Reizigers wordt gehanteerd en gecommuniceerd: het geheel
aan vertragingen, zonder te onderscheiden aan welke partij deze
vertragingen te wijten zijn. Dat onderscheid kan de reiziger nauwelijks
maken en voor zijn vertraging maakt het natuurlijk ook geen snars uit
welk deel van de spoorsector hier nu verantwoordelijk voor was.
Deze manier van communiceren wekt dus verwarring op, omdat de
statistieken van NS Hispeed buiten de belevingswereld van de reiziger
vallen. Het verschil in berekenen kan groot uitvallen: de
daadwerkelijke punctualiteitscijfers van de Fyra kunnen wel tientallen
procenten lager liggen dan de cijfers die uit deze rekenmethode van NS
Hispeed voortkomen.
Pagina geplaatst: 8 februari 2011