Nieuw-Vlaamse Alliantie


» N-VA zet in op buurtscholen

N-VA zet in op buurtscholen

8 februari 2011

Alle jongeren moeten gelijke kansen hebben op een succesvolle onderwijsloopbaan. Het inschrijvingsbeleid en de middelen die via het GOK-decreet worden vrijgemaakt, moeten daarvoor instaan. Met een evenwichtige spreiding van allochtone en autochtone leerlingen beoogde men een goede sociale mix in de klassen. De praktijk bewijst echter dat deze aanpak niet werkt: zogenaamde `witte' scholen worden witter terwijl `zwarte' concentratiescholen zwarter worden. De Vlaamse parlementsleden Kris Van Dijck en Vera Celis (N-VA) zien een oplossing in de herwaardering van buurtscholen.

De diversiteit in de sociale mix van onze samenleving neemt toe. Die verscheidenheid vertaalt zich ook in de onderwijspraktijk buiten de steden. Kinderen uit de meest uiteenlopende sociale milieus en gezinssituaties vinden mekaar in de klas. Deze verscheidenheid brengt echter niet alleen diversiteit op school met zich mee. De mix van arm en rijk, autochtoon en allochtoon brengt echter ook verschillende leersnelheden met zich mee. Daarnaast wordt men in de klas geconfronteerd met verschillende leerstoornissen. Om al deze redenen kiest men in Nederland steeds vaker voor buurtscholen. Is de buurt zwart, dan vertaalt zich dat allicht in een zwarte school. Scholen krijgen er wel extra middelen voor leerlingen met taalachterstand of zorgbehoeften.

Het Nederlandse voorbeeld is een aanpak die inspiratie kan bieden voor Vlaanderen, vinden Kris Van Dijck en Vera Celis. "Als kinderen met een vergelijkbare achtergrond en noden samen zitten, kan de school zich in zekere zin specialiseren. Recent onderzoek bevestigt dat", aldus Van Dijck. "Bovendien stijgt het goed gevoel van kinderen die zich thuis voelen op school", vult Celis aan. "Ze trekken dan vaker op met vriendjes uit de klas, wat ook het contact tussen de ouders bevordert. Dat maakt het begrip `brede school' meteen tasbaar."

Kris Van Dijck: "Het allerbelangrijkste is dat er een goede sociale mix ontstaat in wijken waar de buurtscholen zijn gevestigd. We moeten scholen niet forceren om te veranderen. Wel moeten we buurten in de stad en daarbuiten weer leefbaar maken en zorgen voor een evenwichtige sociale mix. Dan zal die zich automatisch vertalen in de populatie van de buurtschool." Auteur(s): Kris Van Dijck, Fractievoorzitter Vlaams Parlement Vera Celis, Vlaams parlementslid Contactinfo:

Katrien Bruyland, Communicatieverantwoordelijke N-VA-fractie Vlaams Parlement E-post: katrien bruyland vlaamsparlement be