Algemene Rekenkamer

Rechtmatigheid besteding EU-gelden wisselend

Controlekosten mogelijk lager dan Europese Commissie denkt

Persbericht | 08-02-2011

De ontwikkeling van de rechtmatigheid van de uitgaven van de Europese Unie (in 2009 EUR 118,4 miljard) laat een wisselend beeld zien. Bij de landbouwuitgaven, EUR 55,9 miljard, heeft de Europese Rekenkamer in 2009 meer onrechtmatigheden geconstateerd dan het jaar daarvoor. De rechtmatigheid van de uitgaven bij de structuurfondsprogramma's (EUR 44,7 miljard) is weliswaar verbeterd, maar er is nog steeds sprake van teveel fouten. De Europese Commissie maakte in zijn verantwoording over het financieel beheer meer voorbehouden dan in voorgaande jaren. Deze zijn wel beter gekwantificeerd en hebben een kleiner financieel belang.

Dit schrijft de Algemene Rekenkamer in het EU-trendrapport 2011, dat op 8 februari 2011 is verschenen. De Algemene Rekenkamer wijst er verder op dat de kosten die de Nederlandse overheid maakt voor het verrichten van controles bij de EU-structuurfondsprogramma's waarschijnlijk een stuk lager zijn dan de Europese Commissie denkt. Dat is belangrijk, omdat er dit voorjaar in de EU gesproken zal worden over een voorstel van de Commissie om het percentage fouten dat op sommige beleids¬terreinen nog aanvaardbaar wordt gevonden, te verhogen. De Commissie redeneert dat het toestaan van een hoger foutenpercentage kan leiden tot lagere controlekosten. Tegelijkertijd hoopt de Commissie hiermee een positieve verklaring van de Europese Rekenkamer bij de EU-begroting dichterbij te brengen. Ook nationale rekenkamers van andere EU-lidstaten doen op dit ogenblik onderzoek naar de controlekosten. In de herfst van 2011 valt hierover een gezamenlijke rapportage te verwachten.
In het rapport is ook beschreven wie de eindontvangers van Europees geld in Nederland zijn en of de informatie hierover toegankelijk en volledig is. Daaruit komt naar voren dat uitvoeringsorganisatie UWV met EUR 43 miljoen de grootste ontvanger is van structuurfondsgelden. Uit publieke informatie kon voor EUR 25 miljoen niet worden opgemaakt aan welke concrete projecten dit geld wordt besteed. De Algemene Rekenkamer concludeert verder dat effectieve parlementaire controle van de structuurprogramma's door de lange looptijd (tot negen jaar) moeilijk is.

Controleketen voor eigen middelen EU niet sluitend De Algemene Rekenkamer heeft dit jaar ook de controleketen van Nederland bij het innen van de zogenaamde traditionele eigen middelen van de EU onderzocht. Daarbij gaat het om importheffingen op landbouwproducten van buiten de EU en douanerechten. Het Ministerie van Financiën is verantwoordelijk voor de inning en heffing en het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor de afdrachten door Nederland aan de EU. Tekortkomingen in de heffing- en inningsystemen van invoerrechten en landbouwheffingen, die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van de afdracht, worden echter niet altijd meegenomen in de controles van het ministerie van Buitenlandse Zaken en evenmin vermeld in hun jaarverslag.
Om het innen van de landbouw- en douanerechten te bekostigen, mag Nederland, zoals elke EU-lidstaat, zelf 25% van het totale geïnde bedrag houden. In 2009 bedroeg deze vergoeding voor Nederland ongeveer EUR 562 miljoen. Uit het onderzoek van de Algemene Rekenkamer is niet gebleken of deze vergoeding de gemaakte kosten bij de inning van de heffingen dekt. Dat komt doordat de Douane hier geen aparte administratie van bijhoudt.

Het EU-trendrapport verschijnt jaarlijks en beschrijft de belangrijkste ontwikkelingen in het financieel management van EU-gelden in de Europese Unie (EU) als geheel, de EU-lidstaten en Nederland. Van de 27 EU-lidstaten hebben in 2009 zestien landen meer geld ontvangen dan zij afdroegen. Dit zijn de zogenoemde netto-ontvangers. Nederland ontving in 2009 via subsidies EUR 2,0 miljard en droeg EUR 5,4 miljard af, en is daarmee nettobetaler. Omdat in 2009 een korting van EUR 2,1 miljard met Nederland is verrekend die betrekking had op eerdere jaren, droeg Nederland feitelijk slechts EUR 3,3, miljard af. Deze eenmalige korting is niet meegenomen in de berekening van de netto positie omdat het een vertekend beeld zou geven.
Top-5 nettobetalers over 2009: 1. Duitsland (EUR 10,4 miljard), 2. Italië (4,8),
3. Frankrijk (EUR 4,7), 4. Nederland (EUR 3,4), 5. Verenigd Koninkrijk (EUR 3,3).
Top-5 netto-ontvangers: 1. Polen (EUR 6,6 miljard), 2. Griekenland (EUR3,2), 3. Hongarije (2,9), 4. Portugal (EUR 2,2), 5. Tsjechië (EUR1,7).
De Algemene Rekenkamer publiceert ook jaarlijks op verantwoordingsdag het rapport bij de lidstaatverklaring. In de lidstaatverklaring legt de lidstaat Nederland aan de Tweede Kamer en de EU verklaring af over de rechtmatige besteding van landbouw- en structuurgelden in Nederland.

Reactie minister van Financiën
De minister van Financiën heeft namens het kabinet op het rapport van de Algemene Rekenkamer gereageerd. Hij is het op de meeste punten met de Algemene Rekenkamer eens. Het kabinet is geen voorstander van kortere programmaperiodes voor structuurfondsen, en is van mening dat de voordelen van preciezere informatie over de projecten die met EU geld worden gefinancierd niet opwegen tegen de kosten die dat met zich mee brengt. Het kabinet kondigt verder aan dat de auditdiensten van de betrokken departementen in overleg gaan om de samenwerking op het gebied van de traditionele eigen middelen te optimaliseren. De Algemene Rekenkamer verwacht dat hiermee de gesignaleerde gebreken in de controleketen worden opgelost en dat Nederland in de toekomst de afdracht van de eigen middelen zal kunnen opnemen in de Nederlandse lidstaatverklaring.

Zie ook


* EU-trendrapport 2011