Nederlandse Zorgautoriteit
NZa: Afwijzingsbrieven zorgverzekeraars onduidelijk en onvolledig
08-02-2011
De Nederlandse Zorgautoriteit heeft een aantal zorgverzekeraars
gewaarschuwd dat zij verzekerden volledig moeten informeren als zij
bepaalde zorg niet vergoeden. De afwijzingsbrieven die zorgverzekeraars
aan tandartsen en verzekerden sturen zijn vaak onduidelijk en
onvolledig. Dit heeft de NZa geconstateerd na onderzoek van een klacht
hierover van de Branchevereniging Tandtechniek.
De afwijzingsbrieven waarin verzekerden te horen krijgen dat een
bepaalde behandeling niet vergoed wordt, voldoen niet aan het
Richtsnoer Informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars en
volmachten van de NZa. Vooral de mogelijkheid van de verzekerde om
tegen de afwijzing in beroep te gaan ontbreekt. Daarnaast staat in een
aantal brieven 'goedkeuring' vermeld terwijl er sprake is van een
afwijzing. Ook het verwijzen naar een niet bestaande regeling - als
reden om niet te vergoeden - komt voor.
De NZa heeft de betreffende zorgverzekeraars een brief gestuurd waarin
zij hen erop wijst dat afwijzingsbrieven dienen te voldoen aan het
Richtsnoer. Daarin staat dat consumenten van verzekeraars duidelijke
informatie moeten krijgen. Zij moeten weten om welke reden hun aanvraag
voor een vergoeding niet wordt gehonoreerd, en hoe zij daartegen
bezwaar kunnen maken.
Het Richtsnoer geldt voor informatieverstrekking door verzekeraars aan
verzekerden, zowel direct als indirect via de zorgaanbieder. Relevant
is dat het gaat om informatie waar de verzekerde belang bij heeft. Dit
is bij een afwijzing van de vergoeding van zorg het geval.
De NZa heeft in de brief tevens aangekondigd dat zij nieuwe signalen
over afwijzingsbrieven zal onderzoeken en zonodig
handhavingsmaatregelen treft.