Ingezonden persbericht
---
Ouders en school, een hechte tandem voor het kind!
De rechtspositie van kinderen en ouders in de scholen en instellingen van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Onze samenleving is voortdurend in beweging. Het traditionele gezin maakt plaats voor andere, vaak complexere gezinsvormen. Eèn ding is echter niet veranderd: de gezamenlijke inzet en bekommernis van alle ouders en alle scholen om kinderen maximale ontwikkelingskansen te bieden. De mate waarin ouders en school een tandem vormen is veelal de successleutel voor het kind.
In het GO! wordt elke ouder, ongeacht de gezinscontext, als een volwaardige partner erkend in de maximale ontwikkeling van het kind en zijn talenten. Scholen in het GO! proberen elke dag dit partnership waar te maken. Door telkens hun handelen af te stemmen met de leerlingen en de ouders.
Een studiedag voor onderwijsverstrekkers
Tijdens dit proces duiken er evenwel regelmatig vragen op bij de ouders en bij de school. Het gaat dan meestal over juridische kwesties, over rechten en plichten.
10 voorbeelden:
1. Kan de school op vraag van de ene ouder weigeren om het kind na schooltijd mee te geven met de andere ouder?
2. Wat doet de school wanneer vader als levenbeschouwelijk vak voor katholieke godsdienst kiest en moeder voor niet-confessionele zedenleer?
3. Mag een grootmoeder tijdens de speeltijd haar kleinkind bezoeken?
4. Wat als de ouders elk een andere studierichting voor hun kind kiezen?
5. Mag een pleegouder instemmen met een verwijzing naar het buitengewoon onderwijs?
6. Als moeder meldt dat zij het hoederecht over haar kinderen heeft, betekent dit dat zij alle beslissingen mag nemen?
7. Kan een kind bij co-ouderschap wekelijks van school veranderen?
8. Mag de nieuwe partner van mama aanwezig zijn bij het oudercontact?
9. Kan een minderjarige zelf naar de jeugdrechter stappen om een wijziging in de verblijfsregeling te vragen?
10. Mag de politie minderjarigen op school verhoren zonder medeweten van de ouders?
Dit zijn slechts enkele van de vele vragen die opduiken bij de contacten tussen scholen en ouders over het schoolleven van hun kind(eren).
Met een studiedag 'Ouders en school: een hechte tandem voor het kind!' wil het GO! zijn directeurs een aantal principes en juridische sleutels aanreiken om ouders en hun kinderen op de best mogelijke wijze te helpen. Deze sleutels moeten scholen ook in staat stellen om correct te handelen binnen het juridische kader.
De studiedag vindt plaats op dinsdag 8 februari 2011 in het Consciencegebouw, Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel.
U wordt vriendelijk voor deze studiedag uitgenodigd.
Programma
09.30 - 12.30u.:
Verkennen van het juridisch kader van de rechtspositie van kinderen en hun ouders binnen de schoolcontext. We gaan daarbij uit van talrijke praktijkvragen die het GO! de afgelopen jaren binnen de eigen scholen heeft verzameld.
13.30-15.00u.:
Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!, gaat in debat met Nele Desmet (juriste van de Kinderrechtswinkel), Inge Schoevaerts (ombudswerk Kinderrechtencommissariaat), Mireille Cleppe (directeur Middenschool Groenhove Waregem) en Filip Giraldo (voorzitter GO! ouders).
15.00-15.30u:
Het panel krijgt vragen vanuit het publiek voorgelegd.
Een continu proces: Een dialoog opzetten
Het GO! merkt dat de slaagkansen om de tandem ouders-school echt waar te maken afhankelijk zijn van de rol die tal van actoren daarbij spelen. Daarom wil het GO! met de resultaten van deze studiedag in dialoog treden met andere belanghebbenden zoals jeugdrechters, jeugdadvocaten, vertegenwoordigers van ouders, de kinderrechtencommissaris en diensten en voorzieningen binnen de integrale jeugdhulp (vertrouwenscentra, jongerenadviescentra e.a.). Door deze dialoog te voeren hoopt het GO! te kunnen bijdragen aan een beter afgestemd beleid tussen alle belanghebbenden. Het aandeel van de school mag in het belang van het kind niet onderschat worden.
.
Meer informatie
Ann Van Driessche; woordvoerder, 02 790 93 06, gsm: 0478 24 12 20
Griet Wauters, persondersteuning, 02 790 93 65
Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap streeft naar maximale, gelijke onderwijskansen. Elke leerling is een unieke persoonlijkheid met specifieke interesses en ambities. Hij of zij moet zich intellectueel en creatief kunnen ontplooien. Onze 700 scholen maken dit mogelijk voor om en bij de 300.000 leerlingen en cursisten.
Werken aan de ontwikkeling van elke persoonlijkheid, aan harmonie in diversiteit en aan verantwoordelijkheid ten aanzien van anderen. Dat is het doel waarvoor onze 32.000 medewerkers zich dagelijks engageren.
---- --