Consumentenbond
8 februari 2011
Onverwachte extra kosten vakantieparken
Let goed op de extra kosten bij het boeken van een weekje naar een
vakantiepark. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat
vakantieparken consumenten beter kunnen informeren over extra
verplichte kosten als gemeenteheffingen en reserveringskosten. Nu valt
een aantrekkelijke prijs aan het eind van de boeking vaak tegen.
Vakantiehuis-4 De Consumentenbond deed 800 proefboekingen bij in totaal
23 parken van Landal, Hogenboom, Centerparcs en Roompot. Vanwege de
verplichte kosten komen consumenten in sommige gevallen ruim 30% hoger
uit dan gedacht. Zoals bij Port Zélande (Centerparcs) en Klein Vink
(Roompot). Bij Landal GreenParks weten consumenten pas bij de vierde
stap in het boekingsproces wat de totale prijs wordt die ze moeten
betalen.
Ook is de toeristenbelasting die de parken rekenen, vaak hoger dan de
belasting die de gemeente vraagt. En alle parken vinken standaard de
annuleringsverzekering aan, terwijl dit volgens de Reclamecode
Reisaanbiedingen niet mag.
Duidelijker en sneller
Doordat de prijzen niet transparant zijn, kunnen consumenten de
verschillende parken moeilijk met elkaar vergelijken. De
Consumentenbond vraagt de vakantieparken daarom te stoppen met het
standaard aanvinken van verzekeringen en extra diensten. Daarnaast
vindt de bond dat de parken sneller en duidelijker moeten communiceren
hoeveel verplichte extra kosten bij de prijs komen. Meer informatie
over het onderzoek naar vakantieparken is te lezen op de website van de
Consumentenbond en in de Consumentengids van maart.