TNS NIPO publicaties
20 januari 2011
Digital Life: `Nederlanders lopen achter op rest van online wereld'
Frankwatching - 20 januari 2011
Het wereldwijde onderzoeksbureau TNS publiceerde 2 maanden geleden de
resultaten van Digital Life, de meest omvangrijke studie naar online
gedrag die ooit werd uitgevoerd. TNS NIPO (onderdeel van TNS) nam het
Nederlandse gedeelte van het onderzoek voor zijn rekening. Dit stuk is
de aftrap van een serie van 7 artikelen over de resultaten van Digital
Life. In deze eerste bijdrage presenteren we enkele belangrijke
'global' resultaten. Hierin zal duidelijk worden dat, anders dan velen
denken, Nederlanders online licht achterlopen op de rest van de online
wereldbevolking.
Internet is het nummer 1 mediakanaal van de online wereldpopulatie
61% van de wereldburgers die toegang heeft tot internet is dagelijks
online. Daar blijft het dagelijks gebruik van tv (54%), radio (36%) en
kranten (32%) nu al flink bij achter. De Nederlandse online consument
is een grootverbruiker van media: 68% is dagelijks online (alleen wel
relatief kort), 64% kijkt elke dag tv, 52% luistert elke dag naar de
radio en 40% leest elke dag een krant. In theorie zou het internet dus
hét kanaal moeten zijn om consumenten mee te bereiken.
Internet op nummer 1 in mediaconsumptie van de online consument
Online consumenten in opkomende markten maken zeer actief en intensief
gebruik van internet
In gevestigde markten zien we dat er veel van het internet gebruik
wordt gemaakt (de toegang is ook gemakkelijk), maar met een lage mate
van betrokkenheid. Het internet is meer een pragmatische tool (met name
in Nederland, zie linksonder in de afbeelding hieronder). Binnen de
groeimarkten verschilt het internetgebruik sterk. In de markten met een
sterke infrastructuur is het internetgebruik vergelijkbaar met de
gevestigde markten, maar de betrokkenheid is veel hoger.
Digital Life: wereldwijd internet gebruik - intensiteit
In de landen waar het internetgebruik sterk groeit, lijken degenen die
al online zijn echt verslaafd aan het net. Egypte en Saoedi-Arabië
(beide 56%) en China (54%) hebben de hoogste percentages intensieve
gebruikers. In landen waar internet al langer door een groot deel van
de bevolking is geadopteerd, is een veel kleiner deel een intensief
gebruiker. In Japan is dat slechts 20%, in Denemarken 25% en in
Nederland 33%.
Internet is een gefragmenteerde wereld
Ondanks dat internet hét nummer 1 mediakanaal is en de kosten relatief
laag zijn, hebben veel bedrijven moeite om hun doelgroep te bereiken.
Dit komt doordat het internet een gefragmenteerde wereld is. Internet,
anders dan andere media, behelst veel activiteiten die verschillende
consumentenbehoeften vervullen. Denk daarbij aan het organiseren van je
leven (bijvoorbeeld administratie en agenda), communiceren
(bijvoorbeeld e-mail en social media), informeren (nieuwssites en
browsen) en entertainment (bijvoorbeeld video's bekijken op YouTube en
gaming).
Social media genereert het meeste volume in internetgebruik
Van deze activiteiten genereert social media het meeste volume in
internetgebruik. 46% van de online wereldpopulatie gebruikt social
media dagelijks (tegenover 28% van de Nederlanders) en wekelijks wordt
er gemiddeld 4,6 uur aan besteed (tegenover 2,3 uur door Nederlanders).
Digital life (TNS NIPO) - online activeiten
Ook hier zien we weer een duidelijk verschil tussen de opkomende
markten en de ontwikkelde markten. In Zuid-Amerika, in het
Midden-Oosten en in China besteedt men gemiddeld 5,2 uur per week aan
online sociale netwerken en gemiddeld 4 uur per week aan email. In de
ontwikkelde markten liggen de verhoudingen omgekeerd: gemiddeld 3,8 uur
per week sociale netwerken en gemiddeld 5,1 uur per week email.
Hier geldt duidelijk de wet van de remmende voorsprong. In de opkomende
markten is het internet voor velen nog nieuw. Zij kenden niet de
information superhighway (zoals wij het internet hebben leren kennen),
maar hebben het `social-crazy web' geadopteerd (zoals wij het internet
van vandaag kennen).
Maleisië is koploper: gemiddeld 9 uur per week is de internetter daar
actief in sociale netwerken. Rusland (8,1 uur per week) en Turkije (7,7
uur per week) zijn de nummers 2 en 3. De Nederlandse internetter blijft
daar ver bij achter: 2,3 uur per week.
Grote regionale verschillen in online toegangspunten zorgen voor
verschillende verwachtingen en ervaringen
In gevestigde markten (zoals Frankrijk in onderstaand plaatje) wordt er
nog het meeste gebruik gemaakt van het internet op de thuiscomputer en
is het mobiel internetgebruik laag (in `share of time' online). Binnen
de Afrikaanse markten (zoals Nigeria) is het mobiel internetgebruik
veel groter: een kwart van het internetgebruik gaat daar via de mobiel.
Bijna heel het Westen heeft al jarenlang een prima infrastructuur en
zit al jaren thuis op de pc te internetten. Maar zoals eerder gezegd:
in de opkomende markten is het internet echter voor velen nog nieuw. In
de laatste jaren is er fors geïnvesteerd in de infrastructuur en de
uitrol van 3G-netwerken. Velen van hen springen gelijk over naar het
mobiel internet (mede door de voorkeur, gedreven door financiële
mogelijkheden, voor één toestel dat aan alle technologische behoeften
voldoet).
Digital Life - share of time by access point
`Pc-erfenis' remt groei van mobiel internet in de Westerse wereld
Deze verschillen in `share of time' per toegangspunt hebben impact op
voorkeuren van consumenten. Als je kijkt naar voorkeuren in de
verschillende regio's in de wereld, dan ontstaat er een helder beeld
van de invloed van de `pc-erfenis'. In de regio's met een hoge pc
penetratie hebben consumenten vaak een voorkeur voor de pc (ondanks de
ook hoge mobiel penetratie), terwijl de regio's met een lage
penetratiegraad vaak een voorkeur voor de mobiel hebben (zie
onderstaand plaatje).
Digital Life - TNS NIPO voorkeur toestel online activiteiten
Conclusie
Door de wet van de remmende voorsprong (en de `pc-erfenis') loopt
Nederland en de rest van de Westerse wereld, in tegenstelling tot wat
velen denken, licht achter op online gebied vergeleken met opkomende
markten. `Share of time' van online activiteiten, toegangspunt (mobiel
of pc) en voorkeuren verschillen regionaal sterk. Organisaties die op
wereldwijd niveau acteren zullen hun online strategie daar op moeten
aanpassen om effectief te zijn.
Dit blog is oorspronkelijk gepubliceerd op Frankwatching.com: Digital
Life: "Nederlanders lopen achter op rest van online wereld"
Nu al nieuwsgierig naar meer cijfers en informatie, bekijk dan de site
Discover Digital Life. Dit is deel 1 uit de serie Digital Life.
TNS NIPO