Royal Haskoning
04-02-2011
Tunnelontwerp TEC voor Fehmarn Belt definitief een feit
Groen licht voor de bouw van een onderzeese tunnel. De Deense politiek
kiest definitief voor een onderzeese tunnel als beste oplossing voor de
vaste oeververbinding tussen Denemarken en Duitsland (Fehmarn Belt).
Het ontwerp is ontwikkeld door de Ramboll-Arup-TEC joint venture waarin
het Nederlandse Tunnel Engineering Consultants (TEC), een
samenwerkingsverband tussen DHV, Royal Haskoning en Witteveen+Bos, een
grote rol speelt.
Een onderzeese tunnel is de beste oplossing voor de vaste
oeververbinding tussen Denemarken en Duitsland (Fehmarn Belt). Zowel
tijdens de bouw als de gebruiksfase scoort een onderzeese tunnel beter,
waarbij rekening is gehouden met technische-, milieu- en
veiligheidsaspecten. De risico's voor het milieu en de scheepvaart zijn
minder en de bouwkosten lager in vergelijking met een tuibrug.
Naar verwachting start de bouw van één van Europa's veiligste en
modernste tunnel in 2014. De 19 km lange tunnel bestaat uit een 2x2
baans autoweg met vluchtstroken, een vlucht- annex leidingenkoker en
een tweesporige treintunnel en wordt hiermee de langste gecombineerde
weg-spoor tunnel wereldwijd. De reistijd tussen Noord-Europa en
Scandinavië wordt daarmee aanzienlijk verkort. Daarnaast creëert één
van Europa's grootste infrastructuur projecten een impuls voor de
economische, culturele en sociale ontwikkeling in de regio en de landen
rondom de oeververbinding.
De kosten zijn geraamd op 5,1 miljard euro. De kosten van de aanpassing
van de infrastructuur op de Deense en Duitse oevers bedragen 1,5
miljard euro, waardoor het totale project op 6,6 miljard euro uitkomt.
De voorbereidingen voor de uitvoering nemen naar verwachting nog drie
jaar in beslag. Doel is om de oeververbinding eind 2020 in gebruik te
nemen.
De definitieve keuze voor een afgezonken tunnel betekent voor TEC een
continuering van haar betrokkenheid tot de eindoplevering van het
project. "Dit betekent een uitstekend uitgangspunt voor een verdere
uitbouw van de leidende positie van TEC als adviseur op het gebied van
(afgezonken) tunnels."
Zie ook:
www.tec-tunnel.com
www.femern.com