Verkeerscampagne afleiding krijgt vervolg

04/02/2011 09:18

VTS Politie Nederland

Het thema Afleiding in het verkeer staat ook dit jaar weer hoog op de agenda van de landelijke verkeersorganisaties, ministerie van Infrastructuur en Milieu en de politie. Doel van de betrokken instanties is het verder verhogen van de verkeersveiligheid door automobilisten bewust te maken van de risico's van bellen en navigatie bedienen tijdens het rijden.

De bewustwordings- en handhavingscampagne 'Laat je niet afleiden' is vorig jaar goed beoordeeld door de weggebruiker. Een ruime meerderheid vond de boodschap duidelijk en geloofwaardig. 8 van de 10 automobilisten achten het gevaarlijk om tijdens het rijden met de telefoon in de hand te bellen of de navigatie-apparatuur te bedienen. Ruim 3/4 vindt politiecontroles op dit gedrag zinvol.

Gevaarlijk rijgedrag

In het kader van de campagne heeft de politie van 11 september tot 8 oktober intensief gecontroleerd op gevaarlijk rijgedrag door het bedienen van elektronische apparatuur. Agenten van alle 26 politiekorpsen hebben tijdens de reguliere surveillances hier extra aandacht aan besteed. Ook de verkeershandhavingsteams van het Landelijk Parket Team Verkeer van het Openbaar Ministerie hebben door gerichte verkeerscontroles hieraan stevig bijgedragen.

De verscherpte handhaving leidde tot 1.042 processen-verbaal wegens roekeloos rijgedrag (overtreding van artikel 5 van de Wegenverkeerswet), tegenover plm. 700 processen-verbaal in een gemiddelde periode. De betrokken automobilisten moeten zich voor de rechter verantwoorden voor hun rijgedrag.

De campagne richtte zich op verantwoord gebruik van elektronische apparatuur in de auto tijdens het rijden. Doordat de automobilist steeds meer apparatuur als mobiele telefoon, navigatie en dvd in de auto tot zijn beschikking heeft, kan dit tot gevaarlijke situaties op de weg leiden. De tips uit de campagne blijken goed nagevolgd te worden. 61% van de navigatiegebruikers en 66% van de bellers stopt even op een parkeerplaats om de apparatuur te bedienen. Opvallend is wel is dat zakelijke rijders de risico's van bellen en navigeren lager inschatten dan particuliere rijders en ook aangeven vaker tijdens het rijden elektronische apparatuur te bedienen. Gezien de positieve resultaten in 2010 krijgt de campagne in oktober 2011 een vervolg.

De campagne Afleiding in het verkeer is een initiatief van Veilig Verkeer Nederland, ANWB, Bovag, RAI, ministerie van Infrastructuur en Milieu, politie en het Landelijk Parket Team Verkeer van het Openbaar Ministerie.