KPMG
Datum: 3-2-2011
Duurzaamheidverslag draagt bij aan betere prestatie van bedrijf
Duurzaamheidverslagen, waarin ondernemingen verantwoording afleggen
over de gevolgen van de bedrijfsvoering voor het milieu en de omgeving,
dragen bij aan een betere prestatie. De publicatie van het verslag
heeft niet alleen een duidelijke invloed op de reputatie van de
onderneming, maar draagt ook in belangrijke mate bij aan het vertrouwen
en aan de keuze van de consument bij de aankoop van producten en
diensten en de beslissing om in het bedrijf te investeren.
Dit blijkt uit onderzoek dat KPMG Sustainability, Futerra
Sustainability Communications en Sustainability Ltd in opdracht van het
Global Reporting Initiative hebben uitgevoerd onder 5.000 bedrijven met
een duurzaamheidverslag en de gebruikers van dit verslag.
Van de onderzochte gebruikers vindt 75% dat de bedrijven verplicht zijn
een verslag te maken zodat zij verantwoording kunnen afleggen over hun
prestaties en activiteiten op het gebied van duurzaamheid. Van de
gebruikers vindt 97% bovendien dat het rapporteren ertoe leidt dat de
duurzaamheidprestaties van de bedrijven verbeteren. Slechts 15% blijkt
de verslagen te gebruiken om bedrijven onderling te vergelijken op hun
duurzaamheidprestaties. Zo'n 40% geeft aan dat een duurzaamheidverslag
het gedrag als consument positief heeft beïnvloed en 60% dat het lezen
van het verslag van positieve invloed is geweest op de band met de
organisatie. Bijna de helft van de gebruikers hanteert de informatie
uit duurzaamheidverslagen om inzichten en meningen met anderen te
delen.
Het onderzoek toont volgens Wim Bartels, partner bij KPMG
Sustainability, aan dat duurzaamheidverslaggeving niet langer alleen
als een communicatie-instrument wordt gezien. Bartels: "De
verslaggeving is in toenemende mate een middel geworden om te werken
aan de verbetering van de milieu-, sociale en governance-prestaties van
een onderneming. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet, lijkt het
devies. Uit het onderzoek blijkt dat de lezers duurzaamheidverslagen
als een steeds waardevoller instrument zien om commerciële beslissingen
te nemen. Voor meer dan de helft van de gebruikers dient het verslag
als basis voor investeringsbeslissingen en als basis voor
aankoopbeslissingen van producten of diensten van het bedrijf.
Potentiële investeerders blijken het meest geïnteresseerd in data over
behaalde prestaties als basis voor het opbouwen van vertrouwen met de
onderneming. Voor 70% van de gebruikers zijn deze data essentieel voor
het vertrouwen dat de beloftes op het gebied van duurzaamheid worden
nagekomen. Belangenorganisaties vinden deze cijfers zelfs nog
belangrijker. Ruim 70% van deze groeperingen acht ze van essentieel
belang voor het vertrouwen in de onderneming. Duurzaamheidrapportages
zullen de komende jaren dan ook een sleutelrol moeten krijgen. Een
verslag is dan niet alleen een weergave van de beloftes en bereikte
prestaties, maar ook een aanjager om de manier van zakendoen te
transformeren."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, +31 20 656
7039.
Het bij dit persbericht horende onderzoek kunt u hier downloaden.
Zie het origineel