GVB


Integraal ov: noodzaak voor grootstedelijk gebied


1 februari 2011

Fijnmazig en hoogfequent ov Openbaar vervoer vervult een belangrijke rol in de bereikbaarheid van grootstedelijk gebied en de mobiliteit van mensen. Een hoogfrequent en fijnmazig openbaar vervoernetwerk is één van de noodzakelijke voorwaarden voor de economische en sociale ontwikkeling van Amsterdam en de omliggende gemeenten.

GVB is al meer dan 100 jaar dé vervoerder in Amsterdam. Elke dag reizen meer dan 800.000 mensen met tram, bus, metro en veren via een fijnmazig netwerk of weg, water en rails, zowel boven- als ondergronds. De organisatie van al deze vormen van vervoer binnen één bedrijf biedt de beste garantie voor het samenhangend stedelijk vervoersnetwerk dat een stad als Amsterdam nodig heeft, met een uniforme kwaliteit en tegen de laagste kosten. Daarnaast vragen complexe infraprojecten zoals de Noord/Zuidlijn om samenwerking met een vervoerder die veel kennis van en ervaring met dit soort projecten heeft.

Bezuiniging neerwaartse spiraal
De regering is voornemens om EUR 120 mln te besparen op het openbaar vervoer in de drie steden. Daarvan komt naar verwachting EUR 53 mln voor rekening van GVB. Gevolg hiervan is dat er 30% tot 40% minder openbaar vervoer geleverd kan worden, met als consequentie dat er lijnen opgeheven moeten worden en frequenties omlaag gaan. De service naar de klant zal sterk verminderen. Reizigers zullen wegblijven, waardoor de inkomsten dalen. Dit heeft uiteraard een verdere uitholling van de kwaliteit tot gevolg. Dit staat haaks op het belang van de economische en sociale ontwikkeling van Amsterdam en de omliggende regio.

Marktconform
Doel van de wet Personenvervoer 2000 is meer en beter openbaar vervoer tegen lagere kosten, door middel van marktwerking. GVB heeft bewezen dat dit doel mét succes ook door onderhandse gunning (of inbesteding) bereikt kan worden. GVB is marktconform, zo blijkt uit diverse onderzoeken en benchmarks. Uit een rapport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu uit november 2010 blijkt dat openbare aanbesteding niet per se nóg doelmatiger kan. De stadsregio Amsterdam heeft GVB vorig jaar de concessie Amsterdam 2012 - 2017 gegund omdat GVB marktconform werkt, omdat GVB over de benodigde kennis, kunde en ervaring met complexe infraprojecten zoals de Noord/Zuidlijn beschikt, omdat GVB met meer dan 100 ervaring in Amsterdam bij uitstek een goed afgewogen en samenhangend openbaar vervoer kan bieden.