Ingezonden persbericht
Wie, wat is imago en wat is economische betekenis?
De Marotte Zitterd start onderzoek naar het carnaval in Sittard
Sittard - Stadscarnavalsvereniging De Marotte Zitterd start een online onderzoek onder (potentiële) carnavalsvierders in Sittard en omgeving. Het onderzoek heeft drie doelen. In de eerste plaats het ontdekken van wensen bij de bewoners van Sittard die zich op dit moment niet zo bij vastelaovend betrokken voelen. Ten tweede, hoe is het imago van carnaval en meer in het bijzonder van stadscarnavalsvereniging De Marotte? En ten derde, wat is de economische waarde van carnaval voor Sittard?
Aanleiding van dit onderzoek is een vervolg op het strategisch plan 'Vastelaovend Zitterd 2008-2012', dat De Marotte Zitterd in januari 2007 heeft opgesteld. In de aanloop naar het 12x11-jarig bestaansfeest in het seizoen 2013/2014, is het nu een natuurlijk moment om keuzes te maken voor de koers voor de volgende elf jaren.
Betrokkenheid
Ooit was het in Limburg vanzelfsprekend om vastelaovend te vieren. Door allerlei invloeden is dit tegenwoordig anders. Zo is bijvoorbeeld de populatie van Sittard en omstreken de laatste decennia behoorlijk veranderd. De Marotte Zitterd hoopt met dit onderzoek meer te weten te komen over waarom mensen wel of niet deelnemen aan het carnaval. Geeft iemand aan deelnemer te zijn, dan is de mate waarin interessant. Behoort iemand tot de 'actieve kern', mensen die altijd en overal actief meedoen, of tot de grote groep mensen die af en toe meedoet? Waarom mensen die keuze maken, kan helpen bij het bepalen van de koers voor de toekomst. Daarom peilt De Marotte ook de populariteit van de diverse evenementen.
Imago
Stadscarnavalsvereniging De Marotte, opgericht in 1881, is te kwalificeren als een organiserende vereniging. Door het creëren van randvoorwaarden kan Sittard en omgeving vastelaovend vieren. Zo draagt De Marotte het volksfeest carnaval in al zijn facetten uit en hoopt de tradities en folklore over te kunnen dragen op de volgende generaties. De jeugd wordt daarom op allerlei manieren nauw betrokken bij vastelaovend. Met dit onderzoek hoopt de vereniging informatie te krijgen hoe het met haar bekendheid en imago staat. Het laatste aspect dat onderzocht wordt, is de economische betekenis van carnaval voor Sittard-Geleen en voor het stadsdeel Sittard in het bijzonder. Anders gezegd; hoeveel geeft de carnavalsvierder uit tijdens deze dagen?
De resultaten van dit onderzoek kunnen in een later stadium mogelijk gebruikt worden voor een grotere opzet, die voor de hele provincie Limburg zou kunnen gelden. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het gerenommeerde onderzoeksbureau RMI Fullservice Marktonderzoek met vestigingen te Amsterdam, Heerlen en Sittard.
Via http://www.rminteractive.nl/carnaval is het onderzoek in te vullen. Het neemt ongeveer vijf minuten in beslag. Onder de deelnemers verloot De Marotte enkele aantrekkelijke prijzen, zoals de Marotte cd 2012, megashawls en passe-partouts voor het seizoen 2012. Invullen kan tot en met 13 maart 2011.