Dura Vermeer

Barendrecht - 31 januari 2011

Onder water zetten bouwdok Barendrecht voor Tweede Coentunnel gestart

Coentunnel Construction, bestaande uit Dura Vermeer, BESIX, CFE, Dredging International, TBI Bouw en Vinci, is vandaag in Barendrecht gestart met het onder water zetten van het bouwdok waarin de tunnelelementen van de Tweede Coentunnel liggen.

Het onder water zetten van het bouwdok middels twee pijpleidingen vanuit de Oude Maas neemt vijf dagen in beslag. Het transport van de vier tunnelelementen van de Tweede Coentunnel start half maart 2011. Over de Oude Maas, Maas, Nieuwe Waterweg, Noordzee, Noordersluis in IJmuiden en het Noordzeekanaal komen de elementen na drie dagen aan in Amsterdam. Daar worden ze geparkeerd nabij de bestaande Coentunnel.

Per keer wordt één tunnelelement vervoerd. Het transport vindt plaats met sleep- en duwboten in diverse samenstellingen. Het plaatsen van de elementen - ook wel genoemd afzinken - naast de bestaande Coentunnel is gepland in april en begin mei. Een element is lang 178 meter, breed 25 meter en hoog 10 meter.

Aanleg Tweede Coentunnel
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en de nieuwe Westrandweg (A5) wordt gezorgd voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk havengebied van Amsterdam. Kenmerkend voor de Westrandweg is het 3,3 kilometer lange viaduct.

De A10 West wordt verbreed om een goede doorstroming te bevorderen van en naar de Coentunnel. Daarnaast worden de A8 en het Coenplein aangepast. Nadat de Tweede Coentunnel en de Westrandweg in 2012 gereed zijn, wordt de huidige Coentunnel gerenoveerd. Eind 2013 wordt het volledige tracé opengesteld voor het verkeer.