Dura Vermeer
Barendrecht - 31 januari 2011
Onder water zetten bouwdok Barendrecht voor Tweede Coentunnel gestart
Coentunnel Construction, bestaande uit Dura Vermeer, BESIX, CFE,
Dredging International, TBI Bouw en Vinci, is vandaag in Barendrecht
gestart met het onder water zetten van het bouwdok waarin de
tunnelelementen van de Tweede Coentunnel liggen.
Het onder water zetten van het bouwdok middels twee pijpleidingen
vanuit de Oude Maas neemt vijf dagen in beslag. Het transport van de
vier tunnelelementen van de Tweede Coentunnel start half maart 2011.
Over de Oude Maas, Maas, Nieuwe Waterweg, Noordzee, Noordersluis in
IJmuiden en het Noordzeekanaal komen de elementen na drie dagen aan in
Amsterdam. Daar worden ze geparkeerd nabij de bestaande Coentunnel.
Per keer wordt één tunnelelement vervoerd. Het transport vindt plaats
met sleep- en duwboten in diverse samenstellingen. Het plaatsen van de
elementen - ook wel genoemd afzinken - naast de bestaande Coentunnel is
gepland in april en begin mei. Een element is lang 178 meter, breed 25
meter en hoog 10 meter.
Aanleg Tweede Coentunnel
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en de nieuwe Westrandweg (A5)
wordt gezorgd voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke
Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk havengebied van
Amsterdam. Kenmerkend voor de Westrandweg is het 3,3 kilometer lange
viaduct.
De A10 West wordt verbreed om een goede doorstroming te bevorderen van
en naar de Coentunnel. Daarnaast worden de A8 en het Coenplein
aangepast. Nadat de Tweede Coentunnel en de Westrandweg in 2012 gereed
zijn, wordt de huidige Coentunnel gerenoveerd. Eind 2013 wordt het
volledige tracé opengesteld voor het verkeer.