Ingezonden persbericht
Den Haag, 31-01-2011
Reactie op IVW bericht Intensieve Controle gevaarlijke stoffen
KNV: Handhaaf en moderniseer regels voor vervoer van gevaarlijke stoffen
Koninklijk Nederlands Vervoer, de belangenvereniging voor
spoorgoederenvervoerders en spooraannemers, steunt de actie van IVW om het
vervoer van gevaarlijke stoffen de komende maanden intensief te inspecteren. KNV
vertrouwt dat er tegelijkertijd samen met vervoerders wordt gezocht naar
mogelijkheden om de veiligheid voortdurend te verbeteren.
Regels handhaven en moderniseren
Zoals IVW aangeeft is in 2010 de naleving bij het vervoer van gevaarlijke stoffen al
aanzienlijk verbeterd. Naar mogelijkheden voor verdere verbeteringen in de hele
keten moet tegelijkertijd worden gezocht. Vervoerders zijn bijvoorbeeld in staat om bij
calamiteiten elektronisch direct relevante informatie over treinen aan hulpdiensten te
leveren. Het uitwisselen van op papier afgedrukte informatie kost tijd, terwijl regels
omtrent het meevoeren van deze documenten met de trein zijn achterhaald.
Vooralsnog kan deze informatie echter nog niet altijd zonder vertraging (elektronisch)
door hulpverleners worden ontvangen. KNV vraagt daarvoor aandacht bij
hulpverleners en overheidsinstellingen.
Geen trein op weg zonder informatie en inspectie
Voor vertrek van iedere trein, bij de grens en op emplacementen, inspecteert de
vervoerder op onregelmatigheden aan trein en lading. Verder leveren vervoerders
voor vertrek altijd gedetailleerde informatie over eventuele gevaarlijke stoffen aan de
beheerders van infrastructuur (In Nederland ProRail en Keyrail). Uniek voor het
vervoer per spoor van gevaarlijke stoffen is dat informatie aanwezig is bij een
centrale verkeersleiding. Daarom is bij het spoor de informatie, die nodig is voor
eventuele hulpverlening bij calamiteiten, altijd onmiddellijk beschikbaar.
Milieu en Veiligheid zijn belangrijke aandachtspunten van KNV
Spoorgoederenvervoer.
Bij KNV werkt een speciale commissie aan het voortdurend verbeteren van de
veiligheid op en rond het spoor. Dit doet de commissie in nauwe samenwerking met
het Ministerie van Infrastructuur & Milieu en haar inspectiedienst (IVW).
Ingezonden persbericht