Ingezonden persbericht


Den Haag, 31-01-2011

Reactie op IVW bericht Intensieve Controle gevaarlijke stoffen KNV: Handhaaf en moderniseer regels voor vervoer van gevaarlijke stoffen

Koninklijk Nederlands Vervoer, de belangenvereniging voor spoorgoederenvervoerders en spooraannemers, steunt de actie van IVW om het vervoer van gevaarlijke stoffen de komende maanden intensief te inspecteren. KNV vertrouwt dat er tegelijkertijd samen met vervoerders wordt gezocht naar mogelijkheden om de veiligheid voortdurend te verbeteren.

Regels handhaven en moderniseren
Zoals IVW aangeeft is in 2010 de naleving bij het vervoer van gevaarlijke stoffen al aanzienlijk verbeterd. Naar mogelijkheden voor verdere verbeteringen in de hele keten moet tegelijkertijd worden gezocht. Vervoerders zijn bijvoorbeeld in staat om bij calamiteiten elektronisch direct relevante informatie over treinen aan hulpdiensten te leveren. Het uitwisselen van op papier afgedrukte informatie kost tijd, terwijl regels omtrent het meevoeren van deze documenten met de trein zijn achterhaald. Vooralsnog kan deze informatie echter nog niet altijd zonder vertraging (elektronisch) door hulpverleners worden ontvangen. KNV vraagt daarvoor aandacht bij hulpverleners en overheidsinstellingen.
Geen trein op weg zonder informatie en inspectie
Voor vertrek van iedere trein, bij de grens en op emplacementen, inspecteert de vervoerder op onregelmatigheden aan trein en lading. Verder leveren vervoerders voor vertrek altijd gedetailleerde informatie over eventuele gevaarlijke stoffen aan de beheerders van infrastructuur (In Nederland ProRail en Keyrail). Uniek voor het vervoer per spoor van gevaarlijke stoffen is dat informatie aanwezig is bij een centrale verkeersleiding. Daarom is bij het spoor de informatie, die nodig is voor eventuele hulpverlening bij calamiteiten, altijd onmiddellijk beschikbaar.

Milieu en Veiligheid zijn belangrijke aandachtspunten van KNV Spoorgoederenvervoer.
Bij KNV werkt een speciale commissie aan het voortdurend verbeteren van de veiligheid op en rond het spoor. Dit doet de commissie in nauwe samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur & Milieu en haar inspectiedienst (IVW).




Ingezonden persbericht