Veel mensen bereid tot concessies om aan een baan te komen
31/01/2011 08:00
UWV
Sociale netwerken steeds belangrijker bij het zoeken naar werk
Een meerderheid van de Nederlanders is bereid tot concessies als zij hiermee hun kansen op de arbeidsmarkt kunnen vergroten. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van UWV over de vraag wat mensen zélf kunnen doen om snel weer aan de slag te komen als zij hun werk kwijtraken of hun baan op de tocht staat. Aanleiding voor het onderzoek is de campagne 'Ga voor werk', waarmee UWV werkzoekenden bewust wil maken van hun eigen mogelijkheden en daarover tips geeft.
Mannen vaker bereid tot concessies dan vrouwen
Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen bereid zijn om concessies te doen bij een zoektocht naar een nieuwe baan. Ruim zes op de tien ondervraagden kijkt naar vacatures met een lager functieniveau. Bijna de helft van de ondervraagden is bereid minder uren te werken, als ze daarmee de kans op een baan kunnen vergroten. Voor bijna 40 procent geldt juist dat zij bereid zijn langer te werken. 44 procent van de mensen neemt minder gunstige secundaire arbeidsvoorwaarden op de koop toe en 30 procent van de respondenten is bereid om tegen een lager salaris te werken. Over het algemeen geldt dat mannen vaker dan vrouwen bereid zijn concessies te doen bij hun zoektocht naar werk.
Sociale netwerken in opkomst
Sociale media - zoals Hyves, Twitter, Facebook en LinkedIn - worden steeds belangrijker bij het zoeken naar werk. Met name jongeren (92 procent van de respondenten) en mensen tussen 30 en 39 jaar (88 procent) zijn actief binnen sociale netwerken. Hoewel 83 procent erkent dat zij deze netwerken (nog) niet hebben ingezet om een (nieuwe) baan te vinden, geeft ruim de helft aan dat zij dit wél zouden doen als zij nu werk zouden zoeken.
Andere branche of regio
Ruim vier op de tien Nederlanders is bereid om verder van huis te kijken als zij in de buurt geen baan kunnen vinden. Voor mannen (60 procent) geldt dat meer dan voor vrouwen (42 procent). Daarnaast is ruim driekwart van alle ondervraagden bereid om over de grenzen heen te kijken van de sector waarin zij werkzaam zijn of waren. Uit eerder onderzoek van UWV blijkt dat zij hiermee hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk vergroten. Zo vond bijna tweederde van de bij UWV ingeschreven werkzoekenden in 2010 een baan in een andere branche.
Ook tijdelijk werk is voor een meerderheid van de ondervraagden een optie om sneller een (nieuwe) baan te vinden. Bijna vier op de vijf personen overwegen - soms als overbrugging - uitzendwerk te gaan doen en op basis van een flexibel contract te werken als zij werkloos zijn.
Niet wachten, maar meteen solliciteren
"Niet wachten, maar meteen solliciteren en iedereen laten weten dat je een baan zoekt", zo luidt het credo van de UWV-campagne. Bijna zeven op de tien mensen herkent zich hierin. Zij schakelen familie, vrienden en bekenden in om (weer) aan het werk te komen. Daarnaast geeft 58 procent aan zijn zakelijke netwerk in te schakelen om het perspectief op een baan te vergroten. Terwijl ruim 66 procent vacatures in traditionele media - zoals kranten en huis-aan-huisbladen - raadpleegt, geldt voor ruim 8 op de 10 mensen dat zij vooral online vacaturebanken bezoeken. 69 procent bekijkt de vacatures op websites van bedrijven.
Tips en adviezen
In het onderzoek wordt de ondervraagden ook gevraagd om belangrijke tips te noemen die de kans op het vinden van een baan vergroten. Veelgenoemde adviezen zijn 'breng iedereen op de hoogte dat je werk zoekt' en 'schakel je sociale en zakelijke netwerk in'. Andere tips zijn 'denk aan omscholing', 'volg een sollicitatietraining' of 'ga zelf bij werkgevers langs'. Maar ook 'houd aansluiting met de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk te doen of een eigen bedrijf te starten'.
Over 'Ga voor werk'
De campagne 'Ga voor werk' richt zich vooral op mensen die werkloos zijn of dat binnenkort (dreigen te) worden. Met de campagne wil UWV mensen bewust maken van de mogelijkheden die zij zelf hebben om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. In advertenties in landelijke en regionale dagbladen en in spotjes op de radio worden mensen opgevoerd die erin zijn geslaagd op eigen kracht werk te vinden en die nuttige tips en ervaringen met anderen delen. Vier tips staan centraal: schakel je netwerk in, zoek het ook eens in een andere branche, denk ook eens aan een tijdelijke baan en kijk verder van huis als je geen baan kunt vinden. Deze tips zijn afkomstig uit gesprekken met klanten die een baan hebben gevonden en worden gestaafd door onderzoek dat UWV heeft gedaan naar de in- en uitstroom van werkzoekenden in 2010.
http://www.uwv.nl/gavoorwerk