Ingezonden persbericht
ING wint onderzoek naar online sparen voor vierde keer op rij
Hoogste Web Performance Score tot nu toe in online onderzoek van WUA!
De website van ING wordt het best beoordeeld door respondenten die zich online oriënteren op een spaarrekening. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in januari uitvoerde. Het is de vierde overwinning voor ING in evenveel metingen van het onderzoek. SNS Bank en ABN AMRO eindigen op de respectievelijk tweede en derde plaats. De respondenten gaven in totaal 188 individuele beoordelingen over 39 verschillende websites.
De onderzoeksresultaten
ING verbetert zich op alle door WUA! onderzochte thema's. De website behaalt daardoor de hoogste Web Performance Score in vier metingen. Na de eerste indruk besluit maar liefst 96% van de bezoekers om op ING.nl door te klikken. Vervolgens wordt vooral op Web Imago en Vertrouwen hoog gescoord. 15% van de respondenten kiest voor een spaarrekening bij ING.
SNS Bank overtuigt zelfs 20% van de respondenten, maar krijgt gemiddeld lagere waarderingen voor de website. De eindscore van SNSBank.nl valt daardoor iets lager uit dan die van ING.nl. De website van SNS Bank scoort het best op Eerste Indruk en Informatiewaarde. De Gebruiksvriendelijkheid en Vormgeving zijn volgens de respondenten voor verbetering vatbaar.
ABN AMRO stijgt met een Web Performance Score van 6,5 naar de derde plaats in de ranglijst. 57,5% van de respondenten weet de website te vinden. ABNAMRO.nl toont verbetering op de meeste onderdelen die WUA! onderzoekt. Vooral op Web Imago en Vertrouwen wordt goed gepresteerd. ABN AMRO weet 15% van de respondenten te overtuigen.
Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 48 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een spaarrekening. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.
Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.
Onderzoeksopzet
Onderzoek: januari 2011
Case: 'U heeft een bedrag van E17.000,- gespaard en wil hiervoor een passende spaarrekening openen. Ga op het internet op zoek naar een aanbieder die dit kan realiseren.'
Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek
Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud
Verdeling geslacht: 47,5% man, 52,5% vrouw
Plaats onderzoek: Amsterdam
Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: juli 2011
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht