Nederlandse Vereniging van Journalisten
Eerste bijeenkomst #JJDO2011
maandag 31 januari 2011 | Donderdag 27 januari vond de eerste
bijeenkomst plaats voor alle journalisten die met een
stimuleringsregeling (Plasterk of CAO) werkzaam zijn bij dagbladen en
opinieweekbladen. Deze dag stond in het teken van Social media &
transparantie. Het was een inspirerende dag, waarin veel ervaringen
zijn uitgewisseld. Een volledig verslag leest u hieronder. De volgende
bijeenkomst wordt gehouden op donderdag 19 mei, rondom het thema
Onderzoeksjournalistiek & research. Binnenkort zullen wij hierover
berichten op www.nvj.nl/academy.
Social media & transparantie: `Don't be stupid!'
Door Winny de Jong
De eerste bijeenkomst die NVJ Academy samen met NDP organiseert voor
jonge journalisten die volgens een stimuleringsregeling werkzaam zijn
(Plasterk of CAO), staat in het teken van social media en
transparantie. In Villa Heideheuvel op het Media Park vertellen Sam van
Buuren, Joran Polak en Stef van Grieken over social media, de risico's
van social media en datajournalistiek.
De serie bijeenkomsten voor jonge journalisten dagbladen en
opiniebladen 2011 (#JJDO2011) wordt geopend door René van Zanten,
algemeen directeur van het Stimuleringsfonds voor de Pers. `De eerste
paar honderd jaar is er in ons vak niets veranderd,' vertelt hij de
volle zaal. `De komst van radio en televisie hadden nauwelijks
invloed.' Dit in tegenstelling tot de komst van internet. `Nu moeten
traditionele media aanhechting vinden en houden met nieuwe media. Dan
kan de journalistieke discussie weer gaan over inhoud, in plaats van
vorm.' De zaal knikt instemmend.
Is sociale media gebakken lucht? Social media-expert Sam van Buuren
denkt van niet: `Het is geen revolutie, maar wel een extra dimensie in
communicatie.' Dat social media journalisten veel kunnen opleveren,
blijkt al uit de reacties van de zaal. Zo was het verhaal `Kapper gaat
concurrentie met macaroni te lijf' zonder social media nooit ontdekt.
Hoewel je social media volgens Van Buuren `gewoon moet uitproberen',
heeft hij nog wel een paar tips. `Doe niets online dat je offline ook
niet zou doen; tweet alleen over jezelf; en laat applicaties je helpen
bij je werk!'
Joran Polak, analist bij Certified Secure, houdt zich - in
tegenstelling tot Sam van Buuren - bezig met de risico's van internet
en social media. `Alle informatie die via sociale netwerken wordt
verzonden is in principe openbaar; de informatie staat in een systeem
waar jijzelf geen controle over hebt.' Uiteindelijk blijven Facebook,
Google, Twitter commerciële bedrijven. Zo wordt het privacybeleid van
Facebook regelmatig veranderd. Alle aanwezigen lijken het erover eens:
je moet nadenken over wat je tweet. `Don't be stupid,' wordt er
gemompeld.
Tijdens de lunch met soep en broodjes wordt er door de jonge
journalisten een presentatie voorbereid: `Hoe kun je social media
inzetten tijdens je werk?' Verdeeld over zes groepen wisselt men ideeën
uit over social media. Wat tweet je wel en wat niet? Moeten kranten
alles direct online zetten? Hoe belangrijk is de grens tussen werk en
privé? Aan de verschillende tafeltjes wordt flink gediscussieerd.
`Lieke van den Krommenacker (Leewarder Courant) vindt het onderscheid
tussen werk- en privé-tweets een lastig punt. `Moet ik dan tweeten met
mijn eigen account of met het account van de deelredactie?'
Uit de presentaties blijkt dat social media goede middelen zijn voor
marketing van redacteuren en bladen, en het halen en brengen van
nieuws. Maar, zo blijkt uit de presentaties, geef niet te veel nieuws
weg; houdt werk en privé gescheiden; en blijf loyaal aan je werkgever.
`Logisch', vindt Sander (Volkskrant), `eigenlijk zijn wij te jong voor
deze discussie: social media is voor ons niets nieuws.' Toch zijn de
meningen verdeeld over hoeveel kranten online zouden moeten publiceren.
Ana van Es (ook Volkskrant) denkt dat het voor kranten niet
aantrekkelijk is alles online te publiceren: `Er gebeurt veel online,
maar voorlopig levert het kranten nog niets op.'
De dag wordt afgesloten met een presentatie van Stef van Grieken. De
medeoprichter van Het Nieuwe Stemmen en Hack de Overheid vindt dat
journalisten zich laten piepelen. `In Nederland is het openbaar bestuur
niet toegankelijk; wobben is een ramp. Jammer, omdat je zo moeilijk
verhalen kunt maken van data.' Terwijl de affaire rondom hypotheken en
tussenpersonen tot stand kwam met data. Er zijn toen gegevens uit het
kadaster met verkoopprijzen vergeleken. `Door meer nerd te worden, kun
je dit soort verhalen maken. Misschien is het wel de redding van de
journalistiek!' De zaal ziet mogelijkheden en komt meteen met eigen
suggesties: `Misschien kunnen we Cito-toets scores vergelijken met
inkomen.' Na afloop worden er kaartjes uitgewisseld en is het tijd voor
de borrel. Als het aan de jonge journalisten ligt, hebben sociale media
en datajournalistiek de toekomst. Maar, don't be stupid!