EuroCross Assistance

Alarmcentrale Eurocross Assistance registreert tientallen meldingen van gestrande toeristen in Egypte.

31/01/2011

Sinds vrijdagmiddag heeft Eurocross ongeveer 25 telefoontjes binnen gekregen van gestrande Nederlanders in Egypte. De toeristen zitten vast op diverse luchthavens en ondervinden problemen bij het (om)boeken van een ticket naar Nederland. Dit wordt ondermeer veroorzaakt door de organisatorische chaos op de luchthavens en de haperende communicatie infrastructuur. Het mobiele telefonie netwerk en het Internet valt regelmatig uit. Eurocross verwijst de Nederlanders door naar de desbetreffende touroperators (o.a. TUI, Thomas Cook en Oad) die na het verscherpt reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben besloten om hun klanten terug te halen naar Nederland. TUI Nederland (Arke, Holland International en KRAS), neemt alle reizen naar Cairo met vertrekdatum tot en met maandag 31 januari niet op in het reisprogramma. Via de drie organisaties zijn nu ruim 3000 Nederlanders in Egypte op vakantie. Ze zitten vooral in de kustplaatsen Hurghada, Marsa Alam en Sjarm el-Sjeikh. Transavia zet extra vluchten in om de Nederlandse vakantiegangers te repatriëren.

Sinds zondagmiddag 30 januari ontraadt het ministerie mensen naar Egypte te gaan en adviseert reizigers ter plaatse zich te registreren bij de ambassade.. Ook worden Nederlanders die in Egypte verblijven aangeraden om het land te verlaten. Momenteel is er sprake van het hoogste waarschuwingsniveau. Kijk voor actuele informatie op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken http://www.minbuza.nl

Het Calamiteitenfonds vergoedt onder bepaalde voorwaarden extra kosten die mensen moeten maken. Kijk voor actuele informatie op de website van het Calamiteitenfonds http://www.calamiteitenfonds.nl