EuroCross Assistance
Alarmcentrale Eurocross Assistance registreert tientallen meldingen van
gestrande toeristen in Egypte.
31/01/2011
Sinds vrijdagmiddag heeft Eurocross ongeveer 25 telefoontjes binnen
gekregen van gestrande Nederlanders in Egypte. De toeristen zitten vast
op diverse luchthavens en ondervinden problemen bij het (om)boeken van
een ticket naar Nederland. Dit wordt ondermeer veroorzaakt door de
organisatorische chaos op de luchthavens en de haperende communicatie
infrastructuur. Het mobiele telefonie netwerk en het Internet valt
regelmatig uit. Eurocross verwijst de Nederlanders door naar de
desbetreffende touroperators (o.a. TUI, Thomas Cook en Oad) die na het
verscherpt reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben
besloten om hun klanten terug te halen naar Nederland. TUI Nederland
(Arke, Holland International en KRAS), neemt alle reizen naar Cairo met
vertrekdatum tot en met maandag 31 januari niet op in het
reisprogramma. Via de drie organisaties zijn nu ruim 3000 Nederlanders
in Egypte op vakantie. Ze zitten vooral in de kustplaatsen Hurghada,
Marsa Alam en Sjarm el-Sjeikh. Transavia zet extra vluchten in om de
Nederlandse vakantiegangers te repatriëren.
Sinds zondagmiddag 30 januari ontraadt het ministerie mensen naar
Egypte te gaan en adviseert reizigers ter plaatse zich te registreren
bij de ambassade.. Ook worden Nederlanders die in Egypte verblijven
aangeraden om het land te verlaten. Momenteel is er sprake van het
hoogste waarschuwingsniveau. Kijk voor actuele informatie op de website
van het ministerie van Buitenlandse Zaken http://www.minbuza.nl
Het Calamiteitenfonds vergoedt onder bepaalde voorwaarden extra kosten
die mensen moeten maken. Kijk voor actuele informatie op de website van
het Calamiteitenfonds http://www.calamiteitenfonds.nl