Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


NPCF: betrek ervaring patiënt bij beoordelen kwaliteit van zorg

31 januari 2011
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vindt het een goede zaak dat chirurgen kwaliteitscriteria hebben opgesteld voor ingrepen bij een aantal vormen van kanker. Zorgverzekeraars kunnen op basis van deze kwaliteitscriteria afspraken maken met ziekenhuizen. 'Prima dat de chirurgen met hun eigen criteria komen', zegt NPCF-directeur Wilna Wind. 'Maar daarnaast mogen de criteria vanuit het perspectief van de patient niet ontbreken'.

De NPCF wijst erop dat naast medische kwaliteitscriteria ook andere criteria van belang zijn om te beoordelen of zorg goed is. Dat zijn de criteria vanuit het perspectief van de patiënt. 'Wat zijn de ervaringen van andere patiënten, wat vinden zij belangrijk? Hoe verliep de behandeling en wat was het resultaat?

Als het goed is, gebruikt de zorgverzekeraar een combinatie van zowel de kwaliteitscriteria van de artsen zelf als die van de patiënten om tot goede afspraken met de ziekenhuizen te komen', aldus Wilna Wind.

De NPCF vindt het belangrijk dat de informatie uiteindelijk ook beschikbaar komt voor de patiënt, zodat hij het kan gebruiken bij het maken van een keuze. 'We horen dagelijks dat de behoefte bij patiënten groot is: goede en onafhankelijke patienteninformatie', zegt Wilna Wind. 'Met onze website ZorgkaartNederland.nl bieden we patiënten een belangrijke gelegenheid om ervaringen uit te wisselen.

We groeien elke dag, en dat moet ook. Zo wordt de informatie steeds beter bruikbaar. Hoe vinden andere patiënten de bejegening van de arts, hoe makkelijk kun je een afspraak maken, wordt er goede informatie gegeven, dat zijn zaken die je als patiënt ook wilt weten.'

Daarnaast heeft een aantal patiëntenorganisaties een selectie gemaakt van andere kwaliteitscriteria waar je als patiënt op kunt letten. Zo heeft Kind en Ziekenhuis criteria opgesteld voor kindvriendelijke ziekenhuizen, de Hart & Vaatgroep hanteert vanaf 2007 al het 'Vaatkeurmerk'. Ook diverse kankerpatiëntorganisaties hebben kwaliteitscriteria opgesteld.

In de kwaliteitscriteria die de chirurgen nu hebben opgesteld is er een ondergrens bepaald van vijftig behandelingen per jaar als norm voor een kwalitatief goede behandeling . Voor complexe behandelingen slechts twintig per jaar. 'Er zijn verzekeraars die veel strengere volumenormen hanteren. Je kunt je ook afvragen of 20 operaties per jaar, dat is één keer per twee weken, voldoende is om kwaliteit te leveren', zegt Wind. 'Voor complexe of minder vaak voorkomende ingrepen moeten we toch ook kijken of we deze ingrepen niet beter kunnen concentreren in een beperkt aantal ziekenhuizen.'