Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF: betrek ervaring patiënt bij beoordelen kwaliteit van zorg
31 januari 2011
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vindt het een
goede zaak dat chirurgen kwaliteitscriteria hebben opgesteld voor
ingrepen bij een aantal vormen van kanker. Zorgverzekeraars kunnen op
basis van deze kwaliteitscriteria afspraken maken met ziekenhuizen.
'Prima dat de chirurgen met hun eigen criteria komen', zegt
NPCF-directeur Wilna Wind. 'Maar daarnaast mogen de criteria vanuit het
perspectief van de patient niet ontbreken'.
De NPCF wijst erop dat naast medische kwaliteitscriteria ook andere
criteria van belang zijn om te beoordelen of zorg goed is. Dat zijn de
criteria vanuit het perspectief van de patiënt. 'Wat zijn de ervaringen
van andere patiënten, wat vinden zij belangrijk? Hoe verliep de
behandeling en wat was het resultaat?
Als het goed is, gebruikt de zorgverzekeraar een combinatie van zowel
de kwaliteitscriteria van de artsen zelf als die van de patiënten om
tot goede afspraken met de ziekenhuizen te komen', aldus Wilna Wind.
De NPCF vindt het belangrijk dat de informatie uiteindelijk ook
beschikbaar komt voor de patiënt, zodat hij het kan gebruiken bij het
maken van een keuze. 'We horen dagelijks dat de behoefte bij patiënten
groot is: goede en onafhankelijke patienteninformatie', zegt Wilna
Wind. 'Met onze website ZorgkaartNederland.nl bieden we patiënten een
belangrijke gelegenheid om ervaringen uit te wisselen.
We groeien elke dag, en dat moet ook. Zo wordt de informatie steeds
beter bruikbaar. Hoe vinden andere patiënten de bejegening van de arts,
hoe makkelijk kun je een afspraak maken, wordt er goede informatie
gegeven, dat zijn zaken die je als patiënt ook wilt weten.'
Daarnaast heeft een aantal patiëntenorganisaties een selectie gemaakt
van andere kwaliteitscriteria waar je als patiënt op kunt letten. Zo
heeft Kind en Ziekenhuis criteria opgesteld voor kindvriendelijke
ziekenhuizen, de Hart & Vaatgroep hanteert vanaf 2007 al het
'Vaatkeurmerk'. Ook diverse kankerpatiëntorganisaties hebben
kwaliteitscriteria opgesteld.
In de kwaliteitscriteria die de chirurgen nu hebben opgesteld is er een
ondergrens bepaald van vijftig behandelingen per jaar als norm voor een
kwalitatief goede behandeling . Voor complexe behandelingen slechts
twintig per jaar. 'Er zijn verzekeraars die veel strengere volumenormen
hanteren. Je kunt je ook afvragen of 20 operaties per jaar, dat is één
keer per twee weken, voldoende is om kwaliteit te leveren', zegt Wind.
'Voor complexe of minder vaak voorkomende ingrepen moeten we toch ook
kijken of we deze ingrepen niet beter kunnen concentreren in een
beperkt aantal ziekenhuizen.'