Port of Rotterdam
Datum 31-1-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Rotterdam wil gezamenlijk onderzoek
Havenbedrijf Rotterdam begrijpt de roep van de binnenvaart om snellere
actie door de Duitse autoriteiten, want de stremming duurt erg lang,
maar beseft dat voorzichtigheid is geboden. Uit eigen ervaring en de
recente gebeurtenissen in Moerdijk, weten we dat incidenten met
chemicaliën niet onderschat mogen worden. Het is daarbij van groot
belang om een verantwoorde balans te vinden tussen economie, veiligheid
en milieu.
Het Havenbedrijf vindt wel dat door de stremming de betrouwbaarheid van
de Rijn en binnenvaart als belangrijkste achterlandverbinding van de
Rotterdamse haven in het geding is. De bedrijven die zich vanaf 2013
gaan vestigen op de Maasvlakte 2 hebben contractueel vastgelegd dat ze
45 procent van het achterlandtransport over het water laten gaan. Dit
soort afspraken vereist wel open vaarwegen.
Het Havenbedrijf vindt dan ook dat een verkeersongeval nooit meer mag
betekenen dat de drukst bevaren rivier van Europa voor een maand
gestremd is. Dat kan niet voor de haven van Rotterdam maar zeker ook
niet voor het betrokken bedrijfsleven en de binnenvaart.
Tezamen met Duitse en Nederlandse partijen wil het Havenbedrijf
onderzoeken of gezamenlijk kan worden gewerkt aan een oplossing voor
dit probleem in de nabije toekomst.