Port of Rotterdam

Datum 31-1-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©

Rotterdam wil gezamenlijk onderzoek

Havenbedrijf Rotterdam begrijpt de roep van de binnenvaart om snellere actie door de Duitse autoriteiten, want de stremming duurt erg lang, maar beseft dat voorzichtigheid is geboden. Uit eigen ervaring en de recente gebeurtenissen in Moerdijk, weten we dat incidenten met chemicaliën niet onderschat mogen worden. Het is daarbij van groot belang om een verantwoorde balans te vinden tussen economie, veiligheid en milieu.

Het Havenbedrijf vindt wel dat door de stremming de betrouwbaarheid van de Rijn en binnenvaart als belangrijkste achterlandverbinding van de Rotterdamse haven in het geding is. De bedrijven die zich vanaf 2013 gaan vestigen op de Maasvlakte 2 hebben contractueel vastgelegd dat ze 45 procent van het achterlandtransport over het water laten gaan. Dit soort afspraken vereist wel open vaarwegen.

Het Havenbedrijf vindt dan ook dat een verkeersongeval nooit meer mag betekenen dat de drukst bevaren rivier van Europa voor een maand gestremd is. Dat kan niet voor de haven van Rotterdam maar zeker ook niet voor het betrokken bedrijfsleven en de binnenvaart.

Tezamen met Duitse en Nederlandse partijen wil het Havenbedrijf onderzoeken of gezamenlijk kan worden gewerkt aan een oplossing voor dit probleem in de nabije toekomst.