Nieuw-Vlaamse Alliantie
» Liever méér duidelijkheid over verantwoordelijkheden en graag
herziening structuur NMBS
Liever méér duidelijkheid over verantwoordelijkheden en graag herziening
structuur NMBS
klok 30 januari 2011
De Commissie-Buizingen liet veel verantwoordelijken aan het woord,
maar duidde uiteindelijk geen verantwoordelijken aan voor één van de
zwaarste treinongevallen in de Belgische geschiedenis. Het rapport,
dat gisteren werd afgerond, puilt uit van de technische details, maar
geeft geen antwoord op de fundamentele vraag wie of wat nu
verantwoordelijk is voor de ramp. "Jammer", zegt Kamerlid Steven
Vandeput van de N-VA, die de commissie van begin tot eind bijgewoond
heeft. "De bevolking, de treingebruikers en de werknemers van de NMBS
hebben recht op duidelijkheid. Komt daarbij dat het rapport niet
vooruitkijkt naar een toekomstige, nieuwe structuur voor de NMBS."
Voor de N-VA zijn de conclusies en de aanbevelingen in het rapport veel
te algemeen. Amendementen, ondermeer van de N-VA, voor een meer
precieze formulering van de verantwoordelijkheden en daaruit
voortvloeiende acties werden systematisch weggestemd. "Ik zal daar
tijdens de plenaire zitting in de Kamer op 9 februari, waar het rapport
wordt voorgesteld, dieper op ingaan", zegt Steven Vandeput.
Want de N-VA stelt bij de NMBS een diepgewortelde cultuur van
onverantwoordelijkheid vast. In oktober 2009, bijvoorbeeld, werd op de
lijn tussen Gent en Brussel de oude TBL1-installatie verwijderd, nog
voordat de nieuwe TBL1+-installatie geplaatst was. Maandenlang liepen
pendelaars tussen Gent en Brussel een veiligheidsrisico dat
vergelijkbaar was met dat van Buizingen. En het ging voort:
noodremmingen, ontspoorde wagons en al dan niet ernstige botsingen: ze
waren niet uit het nieuws... Steven Vandeput: "Daarom is het des te
spijtig dat de commissie nergens man en paard wil noemen: een dergelijk
gebrek aan verantwoordelijkheid schuif je niet onder de mat!"
Structuur NMBS herbekijken
Volgens de N-VA is de cultuur van onverantwoordelijkheid bij de NMBS
te wijten aan de verregaande politisering van de Belgische spoorwegen,
zowel aan de basis als aan de top. Aan de top is het bedrijf in drie
verdeeld, aan de basis heerst de ijzeren wil van de vakbonden.
Reizigers zijn het slachtoffer van het spel tussen de top onderling en
tussen de top en de vakbonden. De N-VA eist een breed debat over de
toekomst van de Belgische spoorwegen met precieze, uitvoerbare en
controleerbare conclusies. "De huidige drieledige structuur van de NMBS
werkt niet en moet grondig onder de loep worden genomen en desnoods
worden aangepast", zegt Steven Vandeput.
Auteur(s):
Steven Vandeput, Kamerlid
Contactinfo:
Annemie Nijs, Communicatieverantwoordelijke Kamerfractie N-VA
E-post: annemie.nijs@n-va.be