Nieuw-Vlaamse Alliantie


» Liever méér duidelijkheid over verantwoordelijkheden en graag herziening structuur NMBS

Liever méér duidelijkheid over verantwoordelijkheden en graag herziening structuur NMBS

klok 30 januari 2011

De Commissie-Buizingen liet veel verantwoordelijken aan het woord, maar duidde uiteindelijk geen verantwoordelijken aan voor één van de zwaarste treinongevallen in de Belgische geschiedenis. Het rapport, dat gisteren werd afgerond, puilt uit van de technische details, maar geeft geen antwoord op de fundamentele vraag wie of wat nu verantwoordelijk is voor de ramp. "Jammer", zegt Kamerlid Steven Vandeput van de N-VA, die de commissie van begin tot eind bijgewoond heeft. "De bevolking, de treingebruikers en de werknemers van de NMBS hebben recht op duidelijkheid. Komt daarbij dat het rapport niet vooruitkijkt naar een toekomstige, nieuwe structuur voor de NMBS."

Voor de N-VA zijn de conclusies en de aanbevelingen in het rapport veel te algemeen. Amendementen, ondermeer van de N-VA, voor een meer precieze formulering van de verantwoordelijkheden en daaruit voortvloeiende acties werden systematisch weggestemd. "Ik zal daar tijdens de plenaire zitting in de Kamer op 9 februari, waar het rapport wordt voorgesteld, dieper op ingaan", zegt Steven Vandeput.

Want de N-VA stelt bij de NMBS een diepgewortelde cultuur van onverantwoordelijkheid vast. In oktober 2009, bijvoorbeeld, werd op de lijn tussen Gent en Brussel de oude TBL1-installatie verwijderd, nog voordat de nieuwe TBL1+-installatie geplaatst was. Maandenlang liepen pendelaars tussen Gent en Brussel een veiligheidsrisico dat vergelijkbaar was met dat van Buizingen. En het ging voort: noodremmingen, ontspoorde wagons en al dan niet ernstige botsingen: ze waren niet uit het nieuws... Steven Vandeput: "Daarom is het des te spijtig dat de commissie nergens man en paard wil noemen: een dergelijk gebrek aan verantwoordelijkheid schuif je niet onder de mat!"

Structuur NMBS herbekijken Volgens de N-VA is de cultuur van onverantwoordelijkheid bij de NMBS te wijten aan de verregaande politisering van de Belgische spoorwegen, zowel aan de basis als aan de top. Aan de top is het bedrijf in drie verdeeld, aan de basis heerst de ijzeren wil van de vakbonden. Reizigers zijn het slachtoffer van het spel tussen de top onderling en tussen de top en de vakbonden. De N-VA eist een breed debat over de toekomst van de Belgische spoorwegen met precieze, uitvoerbare en controleerbare conclusies. "De huidige drieledige structuur van de NMBS werkt niet en moet grondig onder de loep worden genomen en desnoods worden aangepast", zegt Steven Vandeput. Auteur(s): Steven Vandeput, Kamerlid Contactinfo:

Annemie Nijs, Communicatieverantwoordelijke Kamerfractie N-VA E-post: annemie.nijs@n-va.be