Witteveen en Bos
Witteveen+Bos stelt eerste inpassingsplan voor Overijssel op
(31-01-2011)
In opdracht van de provincie Overijssel heeft Witteveen+Bos onlangs het
wegontwerp en het voorontwerp Provinciaal Inpassingsplan (PIP) voor de
N340/N48 tussen Zwolle en Ommen opgeleverd. Het is de eerste keer dat
Overijssel een inpassingsplan opstelt om zelf de planologische
inpassing van een provinciaal project te regelen.
De 20 kilometer lange provinciale weg N340/N48 vormt een belangrijke
oost-westverbinding tussen de snelweg A28 bij Zwolle en knooppunt
Arriërveld bij Ommen. De huidige weg is echter niet in staat om de
verwachte verdere verkeersgroei veilig en vlot te faciliteren. Zonder
maatregelen komt de regionale bereikbaarheid onder druk te staan en
nemen de verkeersveiligheid en leefbaarheid langs de bestaande weg
verder af.
De Wet ruimtelijke ordening geeft provincies sinds de zomer van 2008 de
bevoegdheid tot het vaststellen van een inpassingsplan. Een
inpassingsplan treedt in de plaats van het gemeentelijk bestemmingsplan
en wordt door de Provinciale Staten vastgesteld. Wanneer het plangebied
van een infrastructurele ingreep strekt over meerdere gemeenten, leidt
het opstellen van een inpassingsplan tot een vermindering van
procedures en daardoor een transparantere bestuurlijke besluitvorming.
In september 2010 hebben Gedeputeerde Staten van Overijssel een besluit
genomen over de inrichting van het definitieve tracé van de vernieuwde
N340/N48. Daarna is Witteveen+Bos gestart met het opstellen van een
driedimensionaal wegontwerp. Met dit wegontwerp werd de exacte ligging
van de weg en bijbehorende fietspaden, parallelwegen, kunstwerken en
watergangen bepaald.
Het wegontwerp vormde daarna de basis voor het inpassingsplan, dat
bestaat uit een kaart (de verbeelding), regels en een toelichting.
Naast het inpassingsplan stelde Witteveen+Bos een aantal andere
onderbouwende documenten op, zoals een compensatieplan voor de natuur,
een akoestisch onderzoek en een waterhuishoudingsplan. Gedeputeerde
Staten van de provincie Overijssel hebben het voorontwerp
inpassingsplan inmiddels ter inzage gelegd voor inspraak. Eind 2011
nemen Provinciale Staten naar verwachting een definitief besluit over
de weg.