Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
Galerie Smarius/Steven Sterk, Gorredijk, 2 januari 2011
Tjibbe Hooghiemstra: Victoria Eiland: tekeningen en schilderijen
Maria Jager: Werk op papier
Zondag 30 januari om 15.00 uur opent bij Galerie Smarius/Steven Sterk in Gorredijk (FR) de solo-expositie van Tjibbe Hooghiemstra (1957) 'Victoria Eiland' op de begane grond en de solo-expositie van Maria Jager (1985) 'Werk op papier' op de bovenverdieping.
De mondiale kunstenaar Tjibbe Hooghiemstra staat bekend om zijn vele reizen en werken 'op locatie'. Zowel in Friesland, zijn geliefde Ierland als noordelijker gelegen gebieden. Aan het intrigerend werk van Hooghiemstra ligt zijn persoonlijke ervaring ten grondslag: een doorkruist landschap, een ondergane sfeer of een indrukwekkende gebeurtenis. Zijn gevoelig werk bestaat bij de gratie van ingetogen suggestie, een sterk gevoel voor compositie en het aanbrengen van transparante lagen. Het zijn gedroomde domeinen. Hiemstra's werk wordt tevens in Tokyo als in New York vertegenwoordigd en is in diverse collecties van particulieren, bedrijven en musea opgenomen. In mijn collages maakte elk stukje papier voordat ik het verscheur, deel uit van een eigen wereld. De stukjes hadden hun eigen verhaal; in mijn werk vormen ze een nieuw geheel.
Maria Jager: ' De figuren in mijn werk hebben een metamorfose ondergaan en soms, als ik in mijn atelier zit, kijken ze me aan alsof ze nog moeten wennen aan hun nieuwe omgeving. Als kind werd ik regelmatig voor jongetje aangezien. Ik vind dat een spannend gegeven, vandaar mijn fascinatie voor het androgyne. In mijn werk probeer ik de onduidelijkheid over sekse en identiteit weer te geven, die tussentijd waarin iemand kan zitten en de dubbelheid daarvan.'
Beide exposities zijn tot en met zondag 6 maart 2011 te zien bij Galerie Smarius/Steven Sterk die zondag tot en met donderdag van 13.00 - 18.00 uur en op afspraak open is.
Tjibbe Hooghiemstra (1957), Victoria Eiland
De expositie 'Victorie Eiland' geeft een beeld van de reis van en naar Victoria eiland in 2009 en 2010. Tjibbe Hooghiemstra: 'Er is een grote diversiteit aan werken ontstaan, veelal op enkele honderden jaren oud antiek papier en Japanse inkt, krijt en collega. Ook is er een serie werken op doek te zien. Het totaal van ruim 40 nieuwe werken levert een intrigerend beeld van topografische- tot persoonlijke impressies op, van de reis naar dit zeldzame eiland. Bij de expositie verschijnt een reisverslag als catalogus naar dit onbekend oord.'
Tjibbe Hooghiemstra creëert in zijn associatieve tekeningen en schilderijen een gelaagd beeld. Het papier waarop hij tekent wordt deel van het werk, net als de niet geprepareerde kant van een schildersdoek, die hij bewerkt met een fond van tempera, waarop hij houtskool en olieverf aanbrengt. Zijn kleuren verglijden met de dag in de horizontale Friese en Ierse landschappen, waar alleen de bomen voor een verticale beweging zorgen. De geëngageerde kunstenaar tekent en schildert een impressie van zijn mentale reizen door de natuur. Hij reikt de kijker de hand om die reis mee te maken en dingen te zien die je enkel merkt als je respect opbrengt voor wat de kunstenaar lief is. De notie van tijd, de tijd die alles beheerst en verandert.
Hooghiemstra woont en werkt in zijn geboortestreek Friesland, maar verblijft ook geregeld in Ierland. Als kunstenaar is hij gefascineerd door het landschap, de mens, de dieren, de tekens in de natuur. In zijn semi-abstracte tekeningen en schilderijen en associeert hij om te komen tot een elementair beeld: niet snel en achteloos getekend of geschilderd, maar opgebouwd in diverse lagen, waarbij sommige delen naar de achtergrond gewerkt worden en andere sterk naar voren gehaald. Het materiaal is essentieel: het papier waarop hij tekent wordt mee deel van het werk, net als de niet geprepareerde kant van een schildersdoek, die hij bewerkt met een fond van tempera, waarop hij houtskool en olieverf aanbrengt.
Het werk heeft een ingehouden, maar toch expressieve kracht, in een stijl die net niet lyrisch abstract is. Het kleurenpalet bepaalt sterk mee de sfeer van het werk: geen harde, confronterende tinten, maar kleuren die te maken hebben met licht en donkerte, met het verglijden van de dag in de horizontale Friese en Ierse landschappen, waar alleen de bomen voor een verticale beweging zorgen. Tjibbe Hooghiemstra is een kunstenaar die zich sterk engageert: zijn tekeningen en schilderijen zijn mentale reizen door de natuur, hij reikt de kijker de hand om die reis mee te maken en dingen te zien die je enkel merkt als je respect opbrengt voor wat de kunstenaar lief is: de notie van tijd, de tijd die alles beheerst en verandert.
Maria Jager (1985), Androgynie
Maria Jager was als kind al bezig collages te maken. In deze periode werd ze regelmatig als jongen aangesproken. Dit confronteerde haar voor het eerst met androgynie. Er zijn drie omschrijvingen van androgynie. Namelijk een persoon die zich niet mannelijk en niet vrouwelijk voelt, zich juist mannelijk èn vrouwelijk voelt of iemand die gevoelsmatig tussen beide seksen staat. Ten tweede een persoon die zich niet wenst te conformeren aan de tweedeling man-vrouw. Als laatste een persoon die uiterlijke kenmerken vertoont van het andere geslacht, zonder daarbij volledig door het leven te gaan als iemand van het andere geslacht. Te uiten door kleding, make-up of gedrag. Soms komt het voor dat iemand een androgyn uiterlijk heeft, alleen als reactie op het heersende modebeeld of als rebelse houding.
Maria Jager: 'Voor mijn eindexamen aan de kunstacademie Minerva heb ik androgynie als thema gekozen. Ik ben begonnen met het schilderen van jonge mannelijke modellen en heb geprobeerd door uiterlijke aspecten te veranderen en te vervormen ze vrouwelijker te maken. Met olieverf schilder ik vloeiende vormen waarmee ik de versmelting van het mannelijke met het vrouwelijke en de overgang van de ene naar de andere sekse benadruk. Ik schilder een huid die de modellen levendiger en doorleefder maakt. Ook gaat mijn werk veel over acteren, met name de persoon Boudewijn Büch inspireert mij enorm omdat hij zijn eigen wereld creëerde en droom en werkelijkheid door mekaar haalde." Na de Minerva doorliep Maria Jager de Master of Fine Arts aan het Frank Mohr Instituut. Maria Jager transformeert in collages beelden van mensen soms op ware grootte. Het basismateriaal bestaat uit foto's van mensen die ze uit tijdschriften, kranten en vogel- en plantenboeken heeft geknipt en die ze vervolgens als s
ilhouet op papier overtekent. Bij voorkeur van mensen in beroepsmatige poses (sporters of modellen). De persoon krijgt door het aanbrengen van een huid van bladeren en bloemen een nieuwe identiteit.'
Ingegeven door haar eigen ervaring met androgynie ontstaat een overeenkomst met kunstenaars die een eigen beeldende wereld scheppen en modellen en acteurs die beroepsmatig andere personages in een fantasiewereld (catwalk en theater- filmdecor) creëren.
De volgende ontwikkeling in het werk van Maria Jager is om de afgebeelde collega-figuren te verbinden met hun omgeving. Door het gebruik van witte lak is al een eerste aanzet tot interactie tussen de figuur en omgeving aangezet. Deze wordt nu verder uitgediept. De vraag roept zich op of dit inherent voor de persoonlijke ontwikkeling van de beeldend kunstenaar staat, die na een doorgronde opleiding het werkveld van het beroep als kunstenaar verder aan het verkennen is en op de valreep van haar verdere ontwikkeling staat, klaar om door te breken.
Ingezonden persbericht