Gemeente Brummen
Gemeentelijke belastingaanslagen in aantocht
(Oorspronkelijke publicatie datum: 29-01-2011)
Binnenkort verzendt de gemeente Brummen de aanslagen voor de Onroerende
Zaakbelastingen (OZB) 2011 en de afrekening Diftar voor 2010. Dit jaar
wordt net zoals vorig jaar gelijktijdig de voorlopige aanslag voor
Diftar 2011 bezorgd. Dit gebeurt op een verzamelnota. Op deze pagina
vindt u een overzicht van- en uitleg over de belastingen die u moet
betalen. Achtereenvolgens komen aan de orde:
1. de afvalstoffenheffing;
2. de onroerende zaakbelastingen;
3. de Woz-beschikking.
1. Afvalstoffenheffing
De gemeente gebruikt de opbrengsten van de afvalstoffenheffing om de
kosten van het inzamelen en verwerken van afval te dekken. Alle
hoofdgebruikers van woningen, wooneenheden en woonwagens krijgen een
aanslag. Voor deze belasting is geen ontheffing of kwijtschelding
mogelijk. De invoering van het Diftar systeem heeft er toe geleid dat
de kosten voor inzameling en verwerking de afgelopen jaren zijn
verlaagd. Voor 2011 is het tarief gelijk aan 2010. De kosten voor de
kunststofinzameling zijn doorberekend in de nieuwe tarieven voor het
vastrecht en de ledigingen van de grijze container.
Medisch afval
Voor medisch afval (bijvoorbeeld incontinentie- of stomamateriaal) kunt
u een vrijstelling aanvragen. Deze vrijstelling houdt in dat u
jaarlijks voor maximaal zeventien ledigingen van de grijze container
belast wordt. Voor de ledigingen daarna betaalt u dus niets. De
vrijstelling geldt voor maximaal één grijze container. Ook voor
pasjeshouders wordt de aanslag, relatief gezien, overeenkomstig
aangepast. Een verzoek om vrijstelling kunt u, inclusief bewijs (kopie
nota of recept), sturen naar: Gemeente Brummen, Afdeling Belastingen,
postbus 5, 6970 AA Brummen. Heeft u de afgelopen jaren al vrijstelling
ontvangen dan hoeft u dit niet nogmaals aan te vragen.
2. Onroerende zaakbelastingen
De gemeente gebruikt de opbrengsten van de onroerende zaakbelastingen
voor de bekostiging van algemene uitgaven. Voor de heffing van deze
belastingen krijgen voor wat betreft woningen alleen de eigenaren een
aanslag. Iedereen die op 1 januari van het jaar een pand in eigendom
heeft is belastingplichtig. Voor niet-woningen wordt ook de gebruiker
aangeslagen.
3. Waardering onroerende zaken (Woz)
De aanslag wordt gecombineerd met de Woz-beschikking ( waardering
onroerende zaken).
Via deze beschikking wordt de waarde vastgesteld van uw pand. Alle
panden worden jaarlijks getaxeerd. Daarbij zijn gerealiseerde verkopen
van groot belang. Voor belastingjaar 2011 geldt 2010 als
waardepeildatum.
Invloed kredietcrisis voor belastingen 2011?
De gemeente Brummen heeft alle woningen gewaardeerd in overeenstemming
met de regels van de Wet waardering onroerende zaken (Wet Woz). Dat
betekent dat de Woz-waarde is bepaald aan de hand van verkoopcijfers
van vergelijkbare woningen in onze gemeente. De Wet schrijft voor dat
de Woz-waarde in 2011 moet zijn vastgesteld naar het waardeniveau van 1
januari 2010. De waarde kan dus, ondanks de economische crisis hoger
dan of gelijk zijn aan de vorige Woz-waarde.
De gemeente heeft geen belang bij (te) hoge waarde
Er wordt over het algemeen gedacht dat de gemeente belang heeft bij een
hoge waarde. Dit is echter een misverstand. Een hoge waarde betekent
namelijk niet dat de opbrengst OZB hoger wordt. In de praktijk betekent
dit dat bij een stijging van de waarden, de tarieven OZB in gelijke
mate verlaagd worden. Gemiddeld genomen zal het bedrag van de aanslag
OZB dus in geringe mate beinvloedt worden door de hoogte van de
Woz-waarde.
Te lage Woz-waarde
De Woz-waarde wordt steeds breder gebruikt. Zo zijn er verstrekkers van
(hypothecaire) leningen die de hoogte van de Woz-waarde als
uitgangspunt nemen. Verzekeraars hanteren de Woz-waarde als
uitgangspunt voor de brandverzekering. Een te lage Woz-waarde kan dus
voor u als huiseigenaar nadelig zijn.
Aangifte Inkomstenbelasting 2010
Binnenkort ontvangt u van de Belastingdienst het verzoek om uw aangifte
over het belastingjaar 2010 in te sturen. Daarbij zult u ook de
Woz-waarde van uw woning moeten opgeven. Let op! Voor de aangifte over
het jaar 2010 moet u de waarde opgeven die vermeld staat op de
Woz-beschikking/ aanslag OZB die wij u in januari 2010 toegestuurd
hebben. Dit is dus niet de waarde van de Woz-beschikking die u
binnenkort ontvangt.
Gaat u dit jaar verhuizen?
Er is voor deze belasting geen ontheffing mogelijk. De peildatum van
deze heffing is 1 januari van het betreffende kalender-
(belasting)jaar. Verkoop van uw onroerende zaak of verhuizing ná deze
datum leidt dus niet tot ontheffing/vermindering. Vaak wordt het
zakelijk gerechtigde (eigenaars) gedeelte door de notaris verrekend
tussen de oude en de nieuwe eigenaar.
Betaling van de aanslag(en)
U kunt uw belastingaanslag via een automatische incasso of per
acceptgirokaart betalen. De automatische incasso is verreweg de
gemakkelijkste manier van betalen. U machtigt de gemeente het bedrag in
tien maandelijkse termijnen van uw rekening af te schrijven. Voordelen
van het machtigen zijn dat u nergens naar om hoeft te kijken en niet te
laat kunt betalen. Bovendien wordt de betaling over een langere termijn
uitgesmeerd. Betaalde u vorig jaar al via een automatische incasso, dan
worden de gemeentelijke belastingen ook dit jaar automatisch
afgeschreven.
Heeft u nog geen machtiging afgegeven en wilt u wel gebruik maken van
deze mogelijkheid?
Aan iedere belastingplichtige die nog geen machtiging heeft afgegeven
ontvangt binnenkort een zogenaamd stoplichtformulier. Onderdeel hiervan
is een groene machtigingskaart. Deze kan, volledig ingevuld en
ondertekend, ingezonden worden. Uw aanslag voor 2011 wordt dan alsnog
in 10 termijnen geïnd.
Per acceptgiro
U kunt er ook voor kiezen om uw belastingaanslag per acceptgirokaart in
maximaal twee termijnen te betalen, dus eind februari en eind maart.
Vóór elke vervaldag moet u tenminste de helft van het totaalbedrag
betalen. Voor de betaling voegt de gemeente acceptgirokaarten bij uw
aanslag(en).
Betalingsregeling
Als u, door welke reden dan ook, niet in staat bent om (tijdig) te
betalen neem dan contact op met de afdeling Financieel Beheer via het
telefoonnummer (0575) 56 85 41. Zij kunnen, voordat u een aanmaning
krijgt, afspraken met u maken over de betaling.
Meer informatie?
Voor meer informatie of vragen kunt contact opnemen met de medewerkers
van het team Woz/Belastingen via de telefoonnummers (0575) 56 82 97 of
56 82 99.