Groen!

De Gucht ondergraaft Europees klimaatbeleid

door Bart Staes (Europese fractie), Kristof Calvo (federaal parlementslid) op 28 januari 2011 in "Economie, fiscaliteit en werkgelegenheid", "Klimaat en energie"

Europees commissaris voor Handelsbeleid Karel De Gucht is via het afsluiten van bepaalde handelsakkoorden met landen buiten de EU actief bezig om een geloofwaardig Europees klimaatbeleid te saboteren.

"De geloofwaardigheid van de EU in de wereld als serieuze speler in de internationale klimaatonderhandelingen staat hier op het spel. Als we een klimaatakkoord in Zuid-Afrika willen afsluiten, dan moet de EU dit soort van dubbelhartige politiek staken," aldus Europees parlementslid Bart Staes en federaal parlementslid Kristof Calvo (Groen!).

Dagblad De Morgen bericht vandaag over het feit dat De Gucht in verband met handelsakkoorden met Canada en Korea bepaalde klimaatnormen heeft verzacht of dat probeert door te drukken. Er komt voorlopig geen Europese limietwaarde voor olie gewonnen uit teerzand, een klimaatonvriendelijke oliebron. Daarnaast zou Korea onder druk van de EU zijn geplande wetgeving over CO2-limieten voor auto's versoepeld hebben.

Calvo: "Dat laatste is onaanvaardbaar. Blijkbaar accepteert Korea door Europese druk om de uitstootnormen voor Europese auto's te versoepelen. Eerst heeft de vooral Duitse autolobby er de laatste jaren al voor gezorgd dat de uitstootnormen voor voertuigen in de EU al niet bijster streng zijn. Maar nu gaat die lobby - Korea importeert veel grote Europese modellen als Mercedes - er ook voor zorgen dat de EU klimaatonvriendelijk beleid gaat exporteren! Absurd, zeker als je het afzet tegen de Europese klimaatstandpunten op conferenties in Kopenhagen en Cancun. Waar is de coherentie van beleid? Dat net de Belgische Commissaris het klimaatbeleid fnuikt, is zeer spijtig om vast te stellen."

Op 7 februari zal het handelsakkoord met Korea worden gestemd in de handelscommissie van het Europees parlement en vervolgens tijdens de plenaire zitting half februari in Straatsburg. De Europese groene fractie zal er alles aan doen om deze uitzonderingsclausules voor Europese auto's te blokkeren.

Teerzand

Het andere dossier is dat van de onderhandelingen over een handelsovereenkomst met Canada, de belangrijkste producent van olie uit teerzand. Met name oliegigant Shell heeft enorme investeringen gedaan in Canada en is bevreesd dat specifieke brandstofnormen voor olie uit teerzand, strenger zullen zijn dan die voor brandstof uit conventionele aardolie.

Staes: "Het Europees parlement, in casu afgevaardigden van alle grote politieke families, heeft al verschillende brieven geschreven naar de Europese Commissie om serieuze normen voor brandstof uit teerzand op te stellen. Het is al aangetoond dat het gebruik van olie uit teerzand zorgt voor meer CO2-uitstoot dan bij gewone aardolie het geval is. Waar het om gaat is dat men nu werkt aan een herziening van de Fuel Quality directive, een richtlijn die de normen voor verschillende soorten brandstof vaststelt. Voor brandstof uit olie bestaat er nu maar een soort waarde in die richtlijn en dat moet anders. Immers olie uit teerzand is echt anders dan aardolie."

In De Morgen reageert het Directoraat-generaal Handel ontwijkend: "Het is belangrijk dat Europese beslissingen niet ingaan tegen de regels van de Wereldhandelsorganisatie." Die WTO-regels bepalen dat een beslissing op degelijk wetenschappelijk onderzoek moet zijn gebaseerd en dat andere landen niet mogen worden gediscrimineerd.

Staes: "Klimaatcommissaris Connie Hedegaard voert in deze al een heel voorzichtige politiek. Ze heeft het JRC (Joint Research Centre, de onderzoeksafdeling van de Europese Commissie) opdracht gegeven om de uitstootnorm van teerzandolie wetenschappelijk vast te stellen. Die gegevens zullen pas eind dit jaar bekend zijn. Maar blijkbaar verzet De Gucht zich nu al tegen de uitkomst, alleen maar om een handelsovereenkomst met Canada af te kunnen sluiten. Canada dreigt immers het handelsakkoord te blokkeren. Als de EU hier in mee gaat is dat niet anders dan krankzinnig beleid, gestuurd door Canadese chantage."

Aanstaande donderdag komt Ron Liepert, energieminister van Alberta, de Canadese staat die teerzand ontgint, zijn handelszaak promoten in het Europees Parlement. Staes: "We zullen hem van harte welkom heten. En hem duidelijk maken dat het niet Shell is die het Europese klimaatbeleid kan bepalen."