Groen!
De Gucht ondergraaft Europees klimaatbeleid
door Bart Staes (Europese fractie), Kristof Calvo (federaal parlementslid) op
28 januari 2011 in "Economie, fiscaliteit en werkgelegenheid", "Klimaat en
energie"
Europees commissaris voor Handelsbeleid Karel De Gucht is via het
afsluiten van bepaalde handelsakkoorden met landen buiten de EU actief
bezig om een geloofwaardig Europees klimaatbeleid te saboteren.
"De geloofwaardigheid van de EU in de wereld als serieuze speler in de
internationale klimaatonderhandelingen staat hier op het spel. Als we
een klimaatakkoord in Zuid-Afrika willen afsluiten, dan moet de EU dit
soort van dubbelhartige politiek staken," aldus Europees parlementslid
Bart Staes en federaal parlementslid Kristof Calvo (Groen!).
Dagblad De Morgen bericht vandaag over het feit dat De Gucht in verband
met handelsakkoorden met Canada en Korea bepaalde klimaatnormen heeft
verzacht of dat probeert door te drukken. Er komt voorlopig geen
Europese limietwaarde voor olie gewonnen uit teerzand, een
klimaatonvriendelijke oliebron. Daarnaast zou Korea onder druk van de
EU zijn geplande wetgeving over CO2-limieten voor auto's versoepeld
hebben.
Calvo: "Dat laatste is onaanvaardbaar. Blijkbaar accepteert Korea door
Europese druk om de uitstootnormen voor Europese auto's te versoepelen.
Eerst heeft de vooral Duitse autolobby er de laatste jaren al voor
gezorgd dat de uitstootnormen voor voertuigen in de EU al niet bijster
streng zijn. Maar nu gaat die lobby - Korea importeert veel grote
Europese modellen als Mercedes - er ook voor zorgen dat de EU
klimaatonvriendelijk beleid gaat exporteren! Absurd, zeker als je het
afzet tegen de Europese klimaatstandpunten op conferenties in
Kopenhagen en Cancun. Waar is de coherentie van beleid? Dat net de
Belgische Commissaris het klimaatbeleid fnuikt, is zeer spijtig om vast
te stellen."
Op 7 februari zal het handelsakkoord met Korea worden gestemd in de
handelscommissie van het Europees parlement en vervolgens tijdens de
plenaire zitting half februari in Straatsburg. De Europese groene
fractie zal er alles aan doen om deze uitzonderingsclausules voor
Europese auto's te blokkeren.
Teerzand
Het andere dossier is dat van de onderhandelingen over een
handelsovereenkomst met Canada, de belangrijkste producent van olie uit
teerzand. Met name oliegigant Shell heeft enorme investeringen gedaan
in Canada en is bevreesd dat specifieke brandstofnormen voor olie uit
teerzand, strenger zullen zijn dan die voor brandstof uit conventionele
aardolie.
Staes: "Het Europees parlement, in casu afgevaardigden van alle grote
politieke families, heeft al verschillende brieven geschreven naar de
Europese Commissie om serieuze normen voor brandstof uit teerzand op te
stellen. Het is al aangetoond dat het gebruik van olie uit teerzand
zorgt voor meer CO2-uitstoot dan bij gewone aardolie het geval is. Waar
het om gaat is dat men nu werkt aan een herziening van de Fuel Quality
directive, een richtlijn die de normen voor verschillende soorten
brandstof vaststelt. Voor brandstof uit olie bestaat er nu maar een
soort waarde in die richtlijn en dat moet anders. Immers olie uit
teerzand is echt anders dan aardolie."
In De Morgen reageert het Directoraat-generaal Handel ontwijkend: "Het
is belangrijk dat Europese beslissingen niet ingaan tegen de regels van
de Wereldhandelsorganisatie." Die WTO-regels bepalen dat een beslissing
op degelijk wetenschappelijk onderzoek moet zijn gebaseerd en dat
andere landen niet mogen worden gediscrimineerd.
Staes: "Klimaatcommissaris Connie Hedegaard voert in deze al een heel
voorzichtige politiek. Ze heeft het JRC (Joint Research Centre, de
onderzoeksafdeling van de Europese Commissie) opdracht gegeven om de
uitstootnorm van teerzandolie wetenschappelijk vast te stellen. Die
gegevens zullen pas eind dit jaar bekend zijn. Maar blijkbaar verzet De
Gucht zich nu al tegen de uitkomst, alleen maar om een
handelsovereenkomst met Canada af te kunnen sluiten. Canada dreigt
immers het handelsakkoord te blokkeren. Als de EU hier in mee gaat is
dat niet anders dan krankzinnig beleid, gestuurd door Canadese
chantage."
Aanstaande donderdag komt Ron Liepert, energieminister van Alberta, de
Canadese staat die teerzand ontgint, zijn handelszaak promoten in het
Europees Parlement. Staes: "We zullen hem van harte welkom heten. En
hem duidelijk maken dat het niet Shell is die het Europese
klimaatbeleid kan bepalen."