De Pont stichting, Tilburg
George Meertens
projectzaal
29 januari - 27 maart 2011
Aanvankelijk was het werk van George Meertens (Stein, Limburg 1957)
uiterst rationeel van karakter. In zijn streven naar volledigheid
maakte hij zelfs gebruik van computerprogramma's. Perspectief diende
kloppend te zijn. Onderwerpen betroffen ondermeer desolate stadscènes,
die in zwart/wit werden uitgevoerd. Wanneer zijn werk op dood spoor
raakt, volgt een periode waarin hij als mens en als kunstenaar zoekende
is. Studie, kloosterretraites en in de natuur verkeren zijn in dit
proces belangrijk. In een herbezinning op zijn katholieke "roots"
blijken geloof en kerk tot steun. Een nieuwe fase dient zich
geleidelijk in zijn werk aan, wanneer hij spontaniteit en experiment
toelaat. In schetsboeken verkent en onderzoekt hij zowel de vormentaal
van de natuur als de christelijke iconografie. Via dergelijke
voorstudies komen de olieverven in een langdurig proces tot stand.
Opgebouwd uit kleine toetsen verf in lagen over elkaar aangebracht.
Kleur wordt nu uitermate belangrijk, de stijl abstracter en de
thematiek verandert. Meertens vat zijn werk samen als een verzameling
documenten over leven, liefde, lijden en dood, het vieren van de
wederopstanding en de verlossing.
uit: 'Verloochening en belofte', Liesbeth de Jong, Utrecht 2009