Nederlander: online privacy loopt gevaar op internet en social media
Peiling 123people naar aanleiding van Data Privacy Day: Nederlander houdt met name zichzelf verantwoordelijk voor online privacy, maar velen zetten sociaal netwerk toch niet op 'privé'
WENEN, Oostenrijk, 20110127 -- Nederlandse internetgebruikers zijn massaal bevreesd dat hun persoonlijke informatie, reputatie en privacy gevaar loopt op het internet en in social media. Maar zij houden vooral zichzelf verantwoordelijk voor de bescherming van hun online privacy. Toch kiest een aanzienlijk deel van de ondervraagden er nog altijd voor om profielen op sociale netwerken niet privé te houden.
Aanleiding: Data Privacy Day op 28 januari
Dat blijkt uit een peiling in opdracht door zoekmachine voor personen 123people (link: http://www.123people.nl/) in dertien landen onder meer dan 5000 personen. Dit onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van Data Privacy Day die jaarlijks plaatsheeft op 28 januari. Deze dag is geïnitieerd door de Raad van Europa in 1981 en bij wet vastgelegd door de Senaat in de Verenigde Staten.
Resultaten: Privacy loopt gevaar op internet
De overgrote meerderheid - bijna 90% - van de Nederlandse respondenten zegt 'ja' op de vraag of, of noemt het 'zeer waarschijnlijk' dat, hij of zij het gevoel heeft dat de persoonlijke informatie, reputatie en privacy gevaar loopt op internet. Omstreeks tweederde meerderheid van de ondervraagden beantwoordde de vraag stellig met "ja". Nederlanders zijn even bevreesd voor hun privacy als alle ondervraagden wereldwijd.
Keuze voor privéprofiel
Overeenkomstig met de angst voor inbreuk op de persoonlijke levenssfeer kiest ook tweederde voor een privéprofiel op sociale netwerken, zoals Hyves, Facebook en Twitter, als de optie gegeven wordt. Opvallend genoeg zegt echter 28% van de respondenten de profielen niet gesloten te willen houden voor de buitenwereld of voor zoekmachines, waardoor kwaadwillenden nog altijd inbreuk kunnen maken op hun privacy.
Zelf verantwoordelijk voor online privacy
Bijna 60% van de Nederlanders geeft aan dat de gebruiker zélf verantwoordelijkheid draagt voor de bewaking van zijn online privacy. Voor de rest legt de Nederlandse internetter deze taak neer bij private ondernemingen, zoals blogplatformen, sociale netwerken en databases, of zoekmachines, zoals Google en 123people, en de overheid.
'Persoonlijke informatie is handelswaar'
Directeur marketing Bernhard Hoetzl van 123people zegt: "De explosie van gratis content en services zoals sociale netwerksites, zoekmachines en blogs heeft er voor gezorgd dat persoonlijke informatie handelswaar is geworden. Maar zogenaamd gratis online diensten zijn niet goedkoop, en de meeste mensen beginnen daar nu de consequenties van in te zien. Ons doel is om bewustzijn te creëren met voorlichting en mensen dusdanig op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen opdat zij in staat zelf hun digitale voetafdruk te beheren in een wereld die almaar transparanter wordt."
Duitsers versus Amerikanen
Luca Sartoni, teamleider social media van 123people, merkt op dat de meningen zeer uiteenlopen in de diverse landen. Globaal heeft een overgrote meerderheid van de ondervraagden het gevoel dat hun persoonlijke informatie in verkeerde handen kan vallen. Maar wie moet actie ondernemen? "Gek genoeg vindt de meerderheid van de Duitstaligen dat ondernemingen daarvoor de verantwoordelijkheid dragen, terwijl ongeveer eenderde in de VS, VK en Canada wil dat de overheid ingrijpt", aldus Sartoni.
Baan niet gekregen
"Wat blijkt uit de peiling en de straatinterviews die wij hebben uitgevoerd, is dat ongeveer één op de tien heeft een baan niet gekregen of verloren door content in sociale netwerksites, in Spanje bedraagt dat zelfs één op de vijf personen. De resultaten wijzen erop dat een breed scala aan culturele factoren bijdraagt aan hoe mensen tegen hun online privacy aankijken." Hoetzl: "Als wij als individuen een open internet willen behouden, dan hebben wij als persoon niet alleen de taak om informatie met elkaar te delen, maar dragen wij ook de verantwoordelijkheid om actief onze digitale voetafdruk te beheren." Hoetzl wijst erop dat 123people in zijn ogen een vertrekpunt is voor de gebruiker om zijn digitale voetafdruk te beheren.
Verrassende Nederlandse uitkomsten
Remco Janssen, als freelance Country Expert de woordvoerder van 123people in Nederland, concludeert dat de uitkomsten in Nederland verrassender zijn dan gedacht. "Wij Nederlanders zijn door de aanwezigheid van het sociale netwerk Hyves en de enorme gretigheid in het fenomeen sociaal netwerken online zeer bedreven in de omgang met internet en social media. Daarom verbaast het mij dat uitermate veel Nederlanders toch nog bang zijn voor hun online privacy. Ik denk dat hier een belangrijke taak is weggelegd voor de overheid: niet in een wetgevende, maar in een sturende rol, waarbij de energie vooral gericht moet zijn op het verbeteren van voorlichting en educatie omtrent het gebruik van internet, met sociale media als buitengewoon punt van aandacht. Ook wij vanuit 123people als private onderneming zien een belangrijke taak liggen in het bewustwordingsproces rond online privacy. Vooral bij jongeren, want daar draait het in principe om bij Data Privacy Day. "
Nieuw sociaal netwerk Blytes
Onlangs lanceerde de 16-jarige ontwikkelaar Tim van Elsloo een nieuw sociaal netwerk, Blytes genaamd. Na een aantal dagen haalde hij het netwerk, dat door alle aandacht 10.000 leden had getrokken offline. Gebleken was dat het netwerk mogelijk niet voldeed aan de privacyeisen van het College van Bescherming Persoonsgegevens, bovendien was de site niet beveiligd tegen hackers en kreeg het te maken met DoS-attacks (Denial of Service). "Het bizarre aan dit voorval was niet dat een 16-jarige jongen zomaar een sociaal netwerk kon bouwen, maar dat duizenden Nederlanders in een paar dagen tijd lid werden zonder zich af te vragen hoe het sociale netwerk om zou gaan met hun privacy en persoonlijke gegevens", zegt Janssen, die dit als 'zeer roekeloos gedrag' omschrijft van zowel Van Elsloo als de nieuwe leden.
Hyves lichtend voorbeeld
Hyves, het grootste sociale netwerk van Nederland met meer dan 9 miljoen accounts, is daarentegen een lichtend voorbeeld voor andere sociale netwerken, aldus Janssen. "Hyves neemt van meet af aan het beheer van persoonlijke informatie en privacy zéér serieus. Daarbij heeft Hyves een afdeling community management - deze dames worden in de volksmond Hyves Angels genoemd - die razendsnel reageren op vragen en bij problemen. Daar zouden sommige netwerken nog wat van kunnen leren."
Over 123people:
123people (www.123people.nl) is de grootste online personenzoekmachine ter wereld. De zoekdienst organiseert en verbindt op vernuftige wijze content uit sociale netwerken, media, zoekmachines en van strategische partners met regionaal relevante informatie. Privégebruikers kunnen met 123people eenvoudig hun digitale voetafdruk beheren. De zakelijke gebruiker kan snel informatie achterhalen over mogelijke zakenrelaties. In het bedrijfsleven wordt 123people gebruikt om de online reputatie van sollicitanten te controleren. 123people is actief in dertien landen: de Verenigde Staten (www.123people.com), Canada (www.123people.ca), Brazilië (www.123people.com.br), Verenigd Koninkrijk (www.123people.co.uk), thuisland Oostenrijk (www.123people.at), Duitsland (www.123people.de), Zwitserland (www.123people.ch), Italië (www.123people.it), Spanje (www.123people.es), Nederland (www.123people.nl), Frankrijk (www.123people.fr), Zweden (www.123people.se) en Polen (www.123people.pl).
Twitter:
www.twitter.com/123people
www.twitter.com/123peopleNL
Meer over Data Privacy Day:
dataprivacyday2011.org
Perscontact:
Remco Janssen
Freelance Country Expert 123people in Nederland
Telefoon: 06-14787713 / E-mail: r.janssen@123people.com