Gemeente Tilburg
Gemeente Tilburg reorganiseert
Netwerken met de stad en regio
De gemeente Tilburg is begonnen met een ingrijpende reorganisatie. Aan het eind van
2011 moet de nieuwe 'netwerkorganisatie' een feit zijn. Zonder diensten en
dienstdirecteuren, maar met één directie die samen met het bestuur zorgt voor het behalen
van de politiek vastgestelde doelen. Naast een organisatorische wijziging, is er de komende
jaren veel aandacht voor een andere manier van werken. Het college neemt in maart een
definitief besluit over de nieuwe structuur en het Veranderplan. Op 21 (informatief) en 28
februari (behandeling) is de organisatie ontwikkeling onderwerp van gesprek in de
commissie Modern Bestuur.
Afdelingen
De nieuwe directie bestaat uit algemeen directeur Gabrielle Haanen en vier directeuren. Zij
zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het aansturen van de organisatie, die zal bestaan
uit circa 18 afdelingen. De nieuwe organisatie is eenvoudiger en transparanter waardoor
iedereen zijn weg gemakkelijker kan vinden. Er zijn vier primaire afdelingen: 'Ruimte',
'Veiligheid, Toezicht, Handhaving', 'Economie & Arbeidsmarkt', en 'Sociaal'. Daarnaast kent
de nieuwe organisatie een aantal ondersteunende en een aantal bedrijfsmatige afdelingen.
Gebiedsgericht werken wordt ondergebracht bij de afdeling Veiligheid, Toezicht en
Handhaving. Overigens ligt de exacte organisatiestructuur nog niet vast.
Coalitieakkoord
Berend de Vries: "Een bezinning op de gemeentelijke organisatie was één van de punten in
het coalitieakkoord van het nieuwe college. We zien dat de samenwerking tussen de
gemeente en de stad en regio steeds belangrijker wordt. We werken wel al heel vaak samen
in projecten, alleen is de organisatie hier nog niet op aangepast. Bovendien was er gewoon
groot onderhoud nodig. Daarom gaf het college aan gemeentesecretaris en algemeen
directeur Gabrielle Haanen de opdracht om voorstellen tot verbetering op te stellen."
In 2010 is een uitvoerige analyse van de organisatie gemaakt. Hieruit kwamen zowel sterke
als zwakke kenmerken naar voren. Daarnaast is men te rade gegaan bij een aantal (grote)
gemeenten met andere organisatiestructuren dan die van Tilburg. Ook het gebiedsgericht
werken is geëvalueerd.
Punten die verbetering behoefden waren onder andere het strategisch vermogen, de
sturing door managers, samenwerking, het tempo van sommige processen en de Planning
en Control-cyclus (begrotingen, voortgangsrapportages en jaarverslagen). Bovendien bleek
er door de dienstenstructuur verkokering te ontstaan, wat de samenwerking en het
opereren als één organisatie in de weg stond.
Nieuwe organisatie nodig
De gemeentelijke reorganisatie moet daar verandering in brengen. Gabrielle Haanen: "De
nieuwe directie en het bestuur gaan de inhoudelijke richting bepalen. De realisatie van de
doelen die door het bestuur zijn gesteld zijn daarbij leidend. Daarvoor is een kwalitatief
sterke ambtelijke organisatie nodig, die binnen de aangegeven richting effectief
functioneert in de in- en externe netwerken. Ook de Planning & Control-cyclus verandert;
uitgangspunt is dat raad en bestuur die informatie krijgt, die hen help beleidskeuzes te
maken en verantwoording af te leggen." Bovendien, en in het kader van de bezuiniging erg
belangrijk, moet de gemeentelijke organisatie betaalbaar blijven.
De conclusie was dat al deze opgaven niet passen in de huidige structuur. Daarom is
gekozen voor een reorganisatie: van Dienstenmodel naar een Netwerkorganisatie. De
ambitie van de toekomstige organisatie is 'samen met partners richting geven aan
Tilburg'.
Personeel
De veranderingen zullen gevolgen hebben voor het personeel. Zo verdwijnen er
verschillende leidinggevende functies. In de komende maanden worden de functies van
de directeuren en afdelingshoofden ingevuld. Veel medewerkers blijven hetzelfde werk
doen als nu; alleen op een andere plek in de organisatie. Eind 2011 moeten alle
medewerkers in hun nieuwe afdeling zijn geplaatst.
Er ligt inmiddels een Sociaal Statuut waarin de zorg voor het personeel is vastgelegd. Het
Sociaal Statuut is ook van belang voor de gevolgen van de bezuinigingen. De
organisatieontwikkeling is geen gevolg van de bezuinigingen, maar beide ingrijpende
gebeurtenissen raken elkaar natuurlijk wel.
De projectkosten voor de organisatie ontwikkeling zijn 500.000 euro. De hele
ontwikkeling, het inrichten van de nieuwe netwerkorganisatie en het sturen op een andere
manier van werken, heeft een looptijd van drie jaar.
Dit persbericht beschrijft activiteiten die horen bij de uitvoering van eerder vastgesteld
beleid.