Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Minister neemt maatregelen om de spoorsector klantgerichter te maken

Minister Schultz heeft een aantal maatregelen aangekondigd om de prestaties van de spoorsector te verbeteren. Daarbij heeft de minister het verzoek van Rover ingewilligd om ProRail voortaan met consumentenorganisaties te laten overleggen. Rover is enthousiast over de maatregelen en verwacht dat er een goede start is gemaakt naar een beter presterende spoorsector.

ProRail gaat per direct deelnemen aan het landelijke consumentenoverleg Locov. Tot op heden spraken de consumentenorganisaties alleen met de NS over reizigerszaken. De toetreding van ProRail tot het Locov moet het bedrijf helpen bij het focussen op de belangen van reizigers. Zo gaat ProRail voortaan het beheerplan bespreken met organisaties als Rover, de Consumentenbond, ANWB ea. Hiermee volgt de minister het voorstel dat Rover tijdens de hoorzitting deed om ProRail meer reizigersgericht te maken.

NS en ProRail moeten beter samenwerken, daar is iedereen het wel over eens. De minister hoopt hier een start mee te maken door de organisaties samen op lokale verkeersleidingposten onder één dak te brengen. Voor de langere termijn gaat de minister kijken of vergaande vereenvoudiging van de samenwerking mogelijk is, waarbij ze niet uitsluit dat de verantwoordelijkheid uiteindelijk in één hand komt. Komende tijd moeten NS en ProRail samen een Reizigersplan opstellen waarin zij aangeven op welke wijze zij de reiziger centraal stellen, het plan wordt besproken in het Locov.

Ook wil de minister de bonussen van de NS-bestuurders afhankelijk maken van de prestaties. De afgelopen maanden kreeg Rover veel meldingen via Twitter binnen van reizigers die zich kwaad maakten om de bonusstructuur, Rover is dan ook tevreden met deze eerlijke maatregel. Bovendien wil de minister de spoorsector voortaan een boete opleggen als de prestatie afspraken niet gehaald worden.

De reisinformatie op het spoor wordt voortaan door één partij uitgevoerd en wel door NS. Daarbij moet meer gebruik worden gemaakt van nieuwe media om reizigers te informeren. Rover vindt het een goede maatregel om de reisinformatie bij ProRail weg te halen, maar zet nog wel vraagtekens bij het idee om NS ook de informatie van andere vervoerders te laten verzorgen. Medio 2011 moeten ProRail en NS met een plan komen om de organisatie verder uit te werken, Rover zal hierover nog de nodige vragen stellen. Pagina geplaatst: 28 januari 2011