10 jaar MediaMonks: 'Wij maken vette shit voor mooie merken'


Hilversum, 20110128 -- Deze maand bestaat het digitale productiebureau MediaMonks 10 jaar. Begonnen in een muffe kelder is het bedrijf het afgelopen decennium uitgegroeid tot Nederlands grootste digitale productiebureau. MediaMonks viert dit jubileum met een groot feest in Amsterdam en een eigen magazine: The big takeover issue van Emerce.

Digital dream

Het begin van MediaMonks speelde zich letterlijk en figuurlijk af in de luwte: in een raamloze Hilversumse kelder begonnen drie oprichters Wesley ter Haar, Gin Roberscheuten en Terrence Koeman in 2001 met het bouwen van websites. Al snel zagen de Monks dat er een enorme behoefte was aan specialistische kennis op het gebied van online communicatie. Het duurde niet lang voordat MediaMonks door grote reclamebureaus en merken werd ingeschakeld voor de productie van online reclamecampagnes: van strategie, concepting, design, animatie, video, flash tot de technisch development van interactieve projecten. Inmiddels is MediaMonks met meer dan honderd medewerkers en een vestiging in Hilversum en Londen het grootste zelfstandige digitale productiebureau van Nederland.

Tweede generatie

Volgens Main Monk Victor Knaap is MediaMonks een typische representant van de tweede golf internetbedrijven: "Eind jaren negentig had je de eerste golf. Bureau's als Magic Minds, Lost Boys en Jamby. Prima bedrijven, maar er werd wel erg veel tijd besteed aan het op een zo ludiek en mediageniek-mogelijke manier opmaken van het geld van de investeerders. Met enorme kantoren en een vaak opportunistische wijze van zakendoen. Dat ging dus ook vaak mis. Na 2000 kwam er een nieuwe generatie: bureau's die doorgaans zonder extern geld maar met een gedegen plan begonnen en zich eigenlijk uitsluitend op de business richtten. Wij zijn een typische representant van deze tweede generatie, net als bijvoorbeeld het Nederlandse Mirabeau en buitenlandse digitale production agencies als First Born, North Kindom, B-reel & Big Spaceship."

Eigen magazine

Na tien jaar digitaal gepubliceerd te hebben leek dit jubileum een goede gelegenheid om offline te gaan met een takeover van internetmagazine Emerce. In dit door MediaMonks geproduceerde nummer, dat in een oplage van 50.000 stuks bij de Adformatie van 27 januari is meegezonden, wordt het verhaal van MediaMonks in detail verteld. Volgens Knaap is het helemaal niet vreemd dat een online bureau juist via een magazine communiceert: "We hebben een mooi verhaal te vertellen. De internetindustrie wordt steeds complexer, en ons bedrijf speelt daar een unieke rol in. Een magazine geeft ons de gelegenheid om rustig uit te leggen wie we zijn en wat we doen.' En hoewel de meeste mensen MediaMonks wel kennen, blijft digitale productie als specialisme voor sommigen nog altijd een abstract begrip: `Veel marketeers begrijpen niet helemaal wie we zijn en wat we doen. Juist daarom hebben we een takeover gedaan van een blad voor nerds en dat leesbaar gemaakt voor onze doelgroep, reclamemakers en marketeers. Daarnaast plaatsen we ons werk in een internationaal perspectief waarin digitale productiebureau's een sterk opkomend vakgebied is. Maar wat we eigenlijk willen zeggen is: Wij maken vette shit voor mooie merken."

Over MediaMonks

MediaMonks is opgericht in 2001 en momenteel door meer dan 110 monks vertegenwoordigd in Hilversum en London. Na de oprichting in 2006, is MediaMonks Games uitgegroeid tot de grootste advergame studio in Nederland.

De werkzaamheden beslaan het hele online spectrum. De Monks worden ingezet voor de ontwikkeling van online strategie en concept, maar vooral voor productie werkzaamheden als design, animatie, video, flash, mobile en technisch development.

MediaMonks werkt nauw samen  met (media) agencies als: AMV BBDO , MTV, Saatchi & Saatchi, TBWA\, Tribal DDB en Wieden & Kennedy en werkt voor merken als Albert Heijn, KPN, Nike, P&G, Philips, Postcodeloterij, Nestle, Samsung en Visa.

Als eerste bureau met een in-house online video studio, heeft MediaMonks de resources om alles in-house te produceren.

MediaMonks