Josine Strörmann vrijdag bij De Ombudsman (VARA) over de Kredietbank
26-01-2011 * De dienstverlening van de Kredietbank Rotterdam aan mensen die zich aanmelden met schulden is beneden de maat. In plaats van mensen structureel uit de schulden te helpen, is het enige wat de Kredietbank Rotterdam in de meeste gevallen doet het innemen van het inkomen en de vaste lasten betalen. Verder gebeurt er niets, hierdoor worden de schulden niet afgelost en komen mensen steeds dieper in de problemen. De Ombudsman van de VARA, Pieter Hilhorst, gaat hierom verhaal halen bij de Kredietbank.
SP-raadslid Josine Strörmann zet zich al jaren in voor een verbetering van de dienstverlening van de kredietbank, daarom vroeg Pieter Hilhorst ook haar mening. Strörmann: "Veel te veel wordt er op dit moment gepronkt door de gemeente met de grote aantallen mensen die door de kredietbank worden geholpen. De vraag is hoe die hulp er precies uitziet. Vaak zijn de mensen in de veronderstelling dat hun schulden worden opgelost, terwijl er daar geen sprake van is. Van deze mensen worden dan wel de vaste lasten betaald, maar intussen wordt er niets echt opgelost."
Meer kredietbankfilialen De SP stelt verder voor om een proef te doen met mobiele posten van de kredietbank in de wijken, zodat de mensen dichter bij huis geholpen kunnen worden. Wanneer je schuldhulpverlening nodig hebt, dan kan je op dit moment terecht op maar één kantoor, dat aan de Schiekade. Voor wie weinig geld heeft, is de reis naar dit loket vaak te duur.
Vrijdagavond 19.25 op Nederland 2 De Ombudsman met Josine Strörmann wordt vrijdagavond 28 januari om 19.25 op Nederland 2 uitgezonden. Mocht u de uitzending gemist hebben, dan kunt u deze terugkijken op de website van