Financiering van de ziekenhuis infrastructuur

28/01/2011 11:30

COUR DES COMPTES - REKENHOF

Het Rekenhof heeft het financieel en administratief beheer onderzocht van de steun die door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) aan de onder haar bevoegdheid vallende ziekenhuizen wordt toegekend om hun investeringen te subsidiëren. De audit komt tot de conclusie dat de regelgeving voor overheidsopdrachten en gesubsidieerde werken in het algemeen goed wordt nageleefd. Het Rekenhof heeft niettemin specifieke opmerkingen geformuleerd.

Wat het financieel beheer betreft, is het uitstaand bedrag van de vastleggingen gestegen, maar sedert 2010 heeft de GGC daarvoor een budgettaire monitoring ingesteld. In juli 2010 is dat uitstaand bedrag sterk verminderd.

Andere opmerkingen hebben vooral betrekking op het gebrek aan een vervallenverklaringstermijn in de regelgeving voor gesubsidieerde werken en op een bepaling in de begrotingen 2009 en 2010 die via een besluit van het College machtiging verleent om niet-aangewende kredieten over te dragen. Die bepaling, die zou kunnen worden overgenomen in de begroting 2011, kan leiden tot een verslechtering van het vorderingensaldo van de GGC.

Wat betreft het administratief beheer heeft het College zijn bevoegdheden overtreden, die door de wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus werden toegekend, door onder andere de maxima inzake subsidiëring op te trekken die door de federale regelgeving zijn gedefinieerd.

De GGC heeft bovendien gekozen voor een grotere subsidiëring van de ziekenhuizen door geen uitbreidingssubsidies toe te kennen, maar alleen subsidies voor nieuwe gebouwen, waarvoor voordeligere maximumbedragen gelden.

De administratie oefent bovendien geen controle uit op de verlengingen van de uitvoeringstermijn van de werken, die nochtans een weerslag hebben op het bedrag van de te vereffenen subsidies.

Er bestaat geen schriftelijke procedure voor de dossierbehandeling.

Titel V van de ordonnantie van 21 november 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle is nog niet uitgevoerd : bij de GGC bestaat noch een interncontrolesysteem, noch een interneauditdienst. De controleur van de vastleggingen is niet bij machte integraal de opdracht uit te voeren die hem door de regelgeving wordt opgelegd.

Tot slot werd geen lijst opgesteld van de uitgaven die niet voor advies aan de inspecteur van financiën werden voorgelegd. Die lijst werd nochtans verplicht door het besluit van het Verenigd College van 8 maart 2007 betreffende de administratieve en begrotingscontrole evenals de begrotingsopmaak.


---

Informatie voor de pers

Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot de verbetering van het overheidsbeheer door nuttige en betrouwbare informatie die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek, toe te zenden aan de parlementaire vergaderingen, aan de beheerders en aan de gecontroleerde diensten. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk ten opzichte van de overheden die het controleert.

Het verslag Financiering van de ziekenhuisinfrastructuur werd bezorgd aan het Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Het verslag, de samenvatting, het abstract in het Engels en dit persbericht zijn terug te vinden op de homepage van de website van het Rekenhof: www.rekenhof.be.

Contactpersoon:

Dominique Carlier 02/551.88.59 Jérôme Lucet 02/551.88.18

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel