Ingezonden persbericht


D-reizen favoriet in onderzoek naar gezinsvakanties

Neckermann en Arke volgen in online onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren op een gezinsvakantie naar Griekenland, is de kans het grootst dat ze D-reizen aanwijzen als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in januari uitvoerde. D-reizen verovert daarmee de koppositie op Arke, dat ditmaal achter Neckermann op de derde plaats eindigt. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 152 individuele beoordelingen over 52 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
D-reizen ziet de vindbaarheid ten opzichte van de vorige meting stijgen van 30% naar 47,5%. Alle bezoekers besluiten om op de website door te klikken. D-reizen.nl scoort daarmee eerste plaatsen op de thema's Vindbaarheid en Doorgaan. Verder wordt vooral goed gepresteerd op de onderdelen Eerste Indruk en Vertrouwen. Maar liefst 35% van de respondenten kiest aan het eind van de online oriëntatie voor D-reizen.

Neckermann stijgt van de vierde naar de tweede plaats in de ranglijst. De helft van de respondenten weet de website te vinden. 10% hiervan haakt vervolgens na de eerste indruk af. Neckermann.nl scoort op alle websitespecifieke thema's hoger dan een 7. Web Imago en Vormgeving presteren daarbij het best. 20% van de respondenten zou de vakantie via Neckermann boeken.

De vindbaarheid van Arke daalt van 50% naar 40%. Wel gaan al deze bezoekers op de website door. Arke.nl scoort vooral op Eerste Indruk en Vertrouwen, maar weet minder respondenten te overtuigen dan zes maanden eerder. Arke krijgt uiteindelijk 5% van de totale voorkeur.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 22 en 48 jaar oud en met kinderen. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een gezinsvakantie naar Griekenland. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: januari 2011
Case: 'U wilt met uw gezin een week naar een van de Griekse eilanden op vakantie. Ga op het internet op zoek naar een complete vakantie (reis en verblijf).' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, met kinderen Leeftijd: tussen de 22 en 48 jaar oud Verdeling geslacht: 32,5% man, 67,5% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: juli 2011

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht