Rijksoverheid
"Klant weer koning in de trein"
Schultz van Haegen wil reiziger centraal
Nieuwsbericht | 28-01-2011
ProRail en de Nederlandse Spoorwegen (NS) moeten grote verstoringen op
het spoor sneller verhelpen en de treinreiziger beter informeren, dat
schrijft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu aan
de Tweede Kamer. "Het moet echt beter, de klant moet in de trein weer
koning worden", aldus Schultz. Hiervoor grijpt de minister naar boete,
bonus en bestuurders.
Schultz van Haegen neemt verschillende maatregelen om de cultuur en
structuur van beide organisaties aan te pakken. Zo wil ze dat ProRail
en NS de reiziger in hun denken en doen meer centraal stellen. Hiervoor
gaan de beheerder en vervoerder een reizigersplan opstellen. Daarin
komt te staan hoe zij de reiziger informeren en van A naar B brengen
bij verstoringen. Klantgerichtheid geldt als voorwaarde bij de
benoeming van de nieuwe bestuurders in de top van ProRail.
Om de reisinformatie te verbeteren brengt de minister de
verantwoordelijkheid hiervoor in één hand bij NS. Ook wil ze dat meer
gebruik wordt gemaakt van communicatie via mobiele media. Op de lokale
verkeersleidingsposten komen ProRail en NS onder één dak om bij
verstoringen beter samen te werken aan de oplossing. Het onderbrengen
van ProRail bij Rijkswaterstaat vindt de minister geen oplossing. Dit
zorgt niet voor betere samenwerking tussen beheerder en vervoerders.
Schultz van Haegen scherpt de prestatieafspraken voor ProRail en NS
aan. Als de organisaties niet voldoen aan de eisen uit het jaarlijkse
beheer- en vervoerplan, wil de minister in de toekomst ook een direct
opeisbare boete opleggen. Met de minister van Financiën en de Raad van
Commissarissen van NS bekijkt Schultz de mogelijkheid om bij slechte
vervoersprestaties de gehele bonus van NS-bestuurders te schrappen.
Documenten en publicaties
Functioneren spoor
Kamerstuk | 28-01-2011 | IenM
Verantwoordelijk ministerie
* Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Zie ook
* Spoorvervoer | Onderwerp | IenM
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051