ChristenUnie
Vragen en antwoorden over de politietrainingsmissie naar Afghanistan
vrijdag 28 januari 2011 17:07 De fractie van de ChristenUnie heeft
steun gegeven aan het kabinetsbesluit voor de politietrainingsmissie
naar Afghanistan, provincie Kunduz. We hebben diverse vragen op een
rijtje gezet en voorzien van een uitgebreid antwoord. We hopen hiermee
zoveel mogelijk duidelijk te maken wat onze afwegingen zijn geweest.
Vragen en antwoorden over de besluitvorming rondom de missie naar
Afghanistan
V Wat is de aanleiding geweest voor het debat over de voorgestelde
politietrainingsmissie?
A De Nederlandse krijgsmacht heeft een belangrijke en intensieve
bijdrage geleverd aan stabiliteit en opbouw in de Afghaanse provincie
Uruzgan. Eind 2010 vertrok Nederland als lead nation uit deze regio. De
discussie over mogelijke verlenging van de Nederlandse bijdrage in
Afghanistan betekende in februari 2010 het einde van kabinet-Balkenende
IV. In april 2010 werd in de Tweede Kamer gesproken over een
voortzetting van de Nederlandse bijdrage in Afghanistan. GroenLinks en
D66 stelden met steun van de ChristenUnie, VVD, CDA en SGP voor om de
mogelijkheid van een politietrainingsmissie te onderzoeken als
alternatief voor een militaire missie (de motie Peters/Pechtold). Het
toenmalige kabinet was demissionair en liet een besluit over aan het
nieuwe kabinet-Rutte. Dit nieuwe kabinet heeft in het najaar de
mogelijkheden voor een trainingsmissie onderzocht. Op 7 januari 2011
stuurde het kabinet de Artikel-100-brief naar de Kamer, met het
voorstel voor de missie.
V Welk standpunt heeft de ChristenUnie eerder ingenomen ten aanzien van
missies?
A De ChristenUnie heeft altijd zeer gehecht aan de versterking van
internationale vrede en gerechtigheid. Dat heeft alles te maken met
onze diepe overtuiging dat overheden eerst en vooral daartoe geroepen
zijn. Deze lijn wordt ook gehanteerd in het verkiezingsprogramma
(pagina 72). De partij heeft in haar geschiedenis nog nooit tegen een
internationale missie gestemd. Dat betekent niet dat de ChristenUnie
automatisch voor iedere missie stemt, maar alle aspecten zorgvuldig
afweegt.
V De ChristenUnie had toch heel veel twijfels bij het eerste voorstel
van het kabinet?
A Dat klopt. Samenvattend had de fractie grote twijfels over het
positief beantwoorden van de effectiviteitvraag in het eerste voorstel
dat het kabinet in de artikel 100-brief had voorgelegd. De
belangrijkste pijnpunten waren:
* Community policing De artikel -100 brief liet grote ambitie zien
ten aanzien van het versterken van de civiele politie. De Afghaanse
politie moet meer oog krijgen voor de onderdrukte positie van
vrouwen en Afghaanse gezinnen. Participatie van vrouwen in de
rechtspraak en respect voor de mensenrechten moeten worden
versterkt en de corruptie moet worden tegengegaan. Er lag een grote
nadruk op het NAVO-deel van de missie. Gekeken naar het curriculum
van de politieopleiding zou er meer aandacht moeten komen voor
community policing. Het is dan de vraag of de Nederlandse ambities
waargemaakt zouden kunnen worden.Wat de ChristenUnie betreft zou er
in de politietraining meer aandacht moeten zijn voor de volgende
onderdelen: kennis van de wet, mensenrechten, community policing,
ethiek, maar ook het simpele lezen en schrijven, juist ook om de
betrouwbaarheid en de geloofwaardigheid van de agenten bij de
bevolking te vergroten.
* Positie van christenen Afghanistan is voor christenen geen veilig
land om in vrijheid hun geloof te kunnen belijden. Voor de
ChristenUnie is het onverteerbaar dat het land de doodstraf kent op
afvalligheid. Op dit moment zitten twee bekeerde ex-moslims in een
dodencel in afwachting van hun vonnis. De ChristenUnie vond dat het
kabinet in haar eerste artikel-100 brief te weinig inzette op
verandering van die wetgeving, versterking van de positie van deze
minderheden en de vrijlating van deze gevangen.
* Duur opleiding De fractie had twijfels over de 6-weekse NTM-A
basistraining van de rekruten. Deze periode is te kort. De
ChristenUnie wil dat er een kop op de training komt, naast de
basisopleiding, zodat de agenten meer toegerust zullen worden
voordat ze de poort uitgaan met de POMLT's voor begeleiding.
* Uitval Het uitvalpercentage van de training ligt op zo'n 40%, dat
is veel te hoog. De ChristenUnie ziet graag dat de uitval wordt
tegengegaan.
* Selectie van rekruten Het was niet duidelijk hoe Defensie erop gaat
toezien dat het selecteren van nieuwe rekruten etnisch evenwichtig
gebeurt, zodat dit niet opnieuw aanleiding is tot spanningen en
conflicten tussen etnische groepen.
* Justitieel apparaat De ChristenUnie wil dat er meer justitieel
experts vanuit Nederland worden geleverd om de politiemissie in te
bedden in een goed werkende rechtstaat. Volgens de eerste brief
zouden dit er maar vijf zijn.
* Offensieve/ defensieve taken Er zat in het eerste voorstel een
grijs gebied tussen defensieve en offensieve taken van de op te
leiden politie. Wat doen Nederlandse trainers, die samen met de
Afghaanse collega's met pantservoertuigen op patrouille is, wanneer
gevraagd wordt om bijstand te leveren aan het Afghaanse leger omdat
die bedreigd wordt door de Taliban? Zullen de Nederlanders dan de
Afghaanse politie uit de voertuigen zetten en zelf terugrijden naar
het kamp? Of zullen ze hen terzijde staan? Wanneer de Nederlanders
helpen: is dit dan een offensieve of een defensieve actie? Ja, de
Duitsers kunnen worden ingeroepen voor steun, maar wat als de
Nederlanders met hun Afghaanse collega's het dichts bij de dreiging
zitten?
* Veiligheid van de Nederlandse militairen Het was niet duidelijk hoe
het met de vurende luchtsteun van de Duitsers en de Verenigde
Staten zit? Het is niet duidelijk hoe de inzetbaarheid van de
F-16's. Hoe zit het met de doorzettingsmacht van Nederland ten
aanzien van de F16's. Wat zijn de mogelijkheden van eigen
helikopters?
* Versterking van justitieel apparaat en rechtstaat Mogelijk krijgen
twee christenen de doodstraf alleen vanwege het feit dat ze zich
bekeerd hebben tot het christelijk geloof. Het is niet duidelijk
hoe, in het kader van de rechtspraak, meer overeenstemming kan
worden verkregen, om volgens de Universele Rechten van de Mens, de
doodstraf voor afvalligheid uit de strafwetgeving te krijgen.
* Financiering Het begrootte budget was volgens experts te weinig. Op
Defensie wordt fors bezuinigd. Het is onacceptabel dat er geld
vanuit het budget voor ontwikkelingssamenwerking naar de missie
gaat.
V Wat is er sindsdien gebeurd?
A Op dinsdag 25 januari heeft de ChristenUnie-fractie tijdens de
fractievergadering de kabinetsbrief besproken. De conclusie van dit
beraad was dat de ChristenUnie de trainingsmissie die toen op tafel lag
niet kon steunen.
Het eerste bezwaar richtte zich op de effectiviteit van de
trainingsmissie. Het ging om de vraag of deze missie, in deze vorm, met
deze inhoud, met deze basistraining, in deze provincie werkelijk een
effectieve bijdrage kan leveren aan de versterking van de instituties
en de autoriteiten in Afghanistan en aan de vergroting van het
vertrouwen van de Afghaanse bevolking in de eigen politie. Onze
twijfels richtten zich hoofdzakelijk op het NAVO-deel, niet het
EUPOL-deel.
Ten tweede maakten we ons zorgen over de veiligheidswaarborgen. Onze
twijfels concentreerden zich op de beperkte tijd van training van zes
weken binnen de poort. Vervolgens worden de politiemensen in het veld
gestuurd, buiten de poort, onder begeleiding van de Nederlanders. Daar
zitten de grootste risico's voor de Nederlandse trainers. Joël
Voordewind heeft daarom in het doorgevraagd over inhoud, vormgeving en
duur van de training, en de mogelijkheden tot het veiligstellen van
onze mensen. Ook leefden nog veel vragen over de zekerheid van
luchtsteun van de Duitsers en van de Verenigde Staten en de
inzetbaarheid van de F-16's.
Het kabinet is in het debat van woensdag en de daaropvolgende brief van
afgelopen donderdag tegemoetgekomen aan al onze bezwaren.
V Wat zijn de belangrijkste toezeggingen aan de ChristenUnie?
A De belangrijkste toezeggingen zijn:
* Het verlengen van de basisopleiding tot minstens achttien weken en
aanpassing van de inhoud van de training door meer nadruk te leggen
op kennis van de wet, mensenrechten en ethiek.
* De politiemensen die Nederland zal trainen zijn niet gemandateerd
om militaire taken uit te voeren. Wanneer de door Nederland
opgeleide politiemensen schouder aan schouder met het Afghaanse
leger tegen de Taliban vechten, volgen er sancties, tot aan
stopzetting van onderdelen van de missie toe.
* Onder de juridische experts zal minstens één expert gespecialiseerd
zijn in het onderwerp religieuze minderheden.
* Het kabinet heeft bovendien aan de ChristenUnie toegezegd zich tot
het uiterste te zullen inspannen om de twee tot het Christendom
bekeerde moslims vrij te krijgen, die de doodstraf dreigen te
krijgen.
* De veiligheid van de trainingslocatie wordt verbeterd en bovendien
wordt de training op de beveiligde locatie verlengd met tien weken.
* Militaire bijstand van de lead nation in de regio (op dit moment
Duitsland) moet gewaarborgd zijn. Als er geen 100% zekerheid is
over militaire bijstand, stopt de missie per direct.
* Nederland beslist over de inzet van F-16's.
* Corrupte Afghaanse bestuurders worden aangepakt.
* De ChristenUnie heeft geëist dat de missie niet mag worden betaald
door op armoedebestrijding te korten. Het kabinet is hierin
tegemoet gekomen: de kosten van de missie worden niet betaald uit
ontwikkelingsgeld.
V Hoe is de fractie tot haar uiteindelijk oordeel gekomen? Heeft zij
haar leden en achterban betrokken bij de besluitvorming?
A Er lag voor de Tweede Kamerfractie een grote verantwoordelijkheid om
wel of geen steun uit te spreken voor het kabinetsbesluit voor het
sturen van politietrainers, en militairen ter bescherming, naar
Afghanistan. Zorgvuldigheid stond voor de ChristenUnie voorop. Wij
hebben onze leden en achterban hiervoor dan ook de mogelijkheid
gegeven. Zo is er tijdens de Vriendendag op 22 januari een drukbezochte
bijeenkomst over de trainingsmissie naar Afghanistan gehouden. Veel
mensen hebben per e-mail en telefonische hun reactie gegeven. Ook
hebben we specifiek een aantal deskundigen uit onze achterban
geraadpleegd. Alles wat werd ingebracht hebben wij betrokken in onze
afweging en hebben aanleiding gegeven voor extra vragen aan het
kabinet. Uiteindelijk heeft de fractie de toezeggingen van het kabinet
op onze pijnpunten gewogen en op gewetensvolle wijze een finale
afweging gemaakt en steun uitgesproken aan de mannen en vrouwen die we
naar Afghanistan sturen.
V Waarom trainen de we de Afghaanse politieagenten niet in Nederland?
A Door alle experts wordt deze suggestie sterk afgeraden. Je haalt
daarmee voornamelijk analfabete mensen die nog nooit hun provincie uit
zijn geweest naar een totaal ander land om hen in een niet te
vergelijken situatie te trainen als politieagent. Juist de context in
een gebied als Kunduz vraagt om intensieve training in de eigen
omgeving.
V Maakt de ChristenUnie zich geen zorgen over het geringe
maatschappelijke draagvlak voor deze missie?
A Ja. Als uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de Nederlandse
bevolking deze missie niet ziet zitten baart dat de fractie zorgen. We
voelen de verantwoordelijkheid en hebben ook het kabinet daarop gewezen
om er alles aan te doen dat draagvlak te vergroten. Het is overigens
goed op te merken dat alle partijen, of ze voor of tegen waren, de
mannen en vrouwen die worden uitgezonden sterkte, wijsheid en een
behouden thuiskomst hebben toegewenst. Wij zullen als fractie de mannen
en vrouwen steunen en opdragen in onze gebeden.
V Wat zijn de toezeggingen waard? Is dat niet teveel een papieren
werkelijkheid?
A De ChristenUnie heeft hierop het kabinet scherp bevraagd: wat houden
die toezeggingen in? Het kabinet heeft toegezegd dat er een akkoord
wordt gesloten met de Afghaanse overheid in Kabul, dat Afghaanse
politieagenten die wij gaan trainen niet schouder aan schouder met het
Afghaanse leger zullen vechten tegen de Taliban. Mocht dat akkoord niet
gesloten worden dan zal dat ertoe leiden dat de missie niet door zal
gaan. De ChristenUnie zal de komende weken er scherp op toezien dat
deze toezegging nagekomen wordt.
V Waarom is het slotdebat niet uitgesteld?
A Na afloop van de tweede termijn van het debat Afghanistan volgde er
een procedurevergadering waarin de gang van zaken werd besproken. De
meerderheid van de fracties wilde het debat die avond nog plenair
afronden. De ChristenUnie was hier ook een voorstander van. Er lang
voldoende informatie op tafel om die avond al een conclusie te kunnen
trekken. Bovendien heeft de fractie alle tijd gehad om haar eigen
deskundigen te kunnen raadplegen.
Heeft u nog meer vragen? Stuur dan uw mail naar de fractie:
christenunie@tweedekamer.nl.
André Rouvoet
Joël Voordewind