Stichting Kijkonderzoek (SKO)

Onderwerp:

Bezit TV en randapparatuur in Nederland 2010

Datum: 28-01-2011 Volgnummer: 2

Het Nederlandse Televisielandschap digitaliseert verder in de tweede helft van 2010. 6 van de 10 Nederlandse huishoudens zijn nu voorzien van digitale televisie (59%). 1 op de 4 huishoudens heeft een harddisk recorder (24%). Opvallend resultaat: WEB-TV en Mobiel televisie kijken groeien niet verder.

Dit blijkt uit het Establishment Survey van SKO, dat in 2010 door Intomart GfK in opdracht van SKO is uitgevoerd. In 2010 werden bij 6.263 Nederlandse huishoudens de belangrijkste televisiekenmerken vastgesteld.

Kijken naar WEB-TV stabiliseert op 40%. Het kijken naar televisieprogramma's op internet (WEB-TV) groeit opvallend genoeg niet meer in de tweede helft van 2010. In de tweede helft van 2009 keek 35% van de Nederlandse huishoudens wel eens tv via de computer. In de eerste helft van 2010 stijgt dat significant naar 40%, maar stabiliseert in de tweede helft van dit jaar.

TV kijken via de mobiele telefoon gebeurt nog weinig. Slechts 3% van de Nederlandse huishoudens kijkt wel eens op deze manier TV. En dat groeit niet meer in de tweede helft van 2010. In de eerste helft van 2010 steeg het nog wel significant ten opzichte van 2009 (van 2% naar 3%).

Penetratie digitale televisie groeit van 55% naar 59% in 2010. Ruim de helft van de huishoudens in Nederland hebben de mogelijkheid digitaal televisie te kijken. Het totale percentage digitale ontvangst is gestegen van 55% in de eerste helft van 2010 naar 59% in de tweede helft van het jaar.


1 op de 4 huishoudens (24%) heeft een harddisk recorder. Bij de randapparatuur die op het tv-toestel is aangesloten, stijgt het aantal harddisk recorders in Nederlandse huishoudens van 22% naar 24% in de tweede helft van 2010. Deze toename in HDrecorders wordt vooral veroorzaakt door een sterke toename van digitale decoders met harddisk, die in 13% (was 11%) van de huishoudens te vinden zijn.

Bas de Vos (directeur SKO) zegt hierover: `Wat opvalt is dat er in de tweede helft van 2010 geen groei meer zit in het via het internet of de mobiel kijken naar televisie. In de TV-uitrusting van de Nederlandse televisiehuishoudens zijn er geen onverwachte veranderingen. Toegang tot digitale televisie en het bezit van digitale opnameapparatuur blijven consequent toenemen.'

SKO, Stichting KijkOnderzoek Groen van Prinstererlaan 90, 1181 TR Amstelveen T 00 31 20 641 43 33, F 00 31 20 642 83 49 E info@kijkonderzoek.nl, I www.kijkonderzoek.nl Pagina 1/2



Het volledige rapport, genaamd `TV in Nederland 2010', is terug te vinden op de website van SKO www.kijkonderzoek.nl onder Publicaties -> Rapporten.

Over het Establishment Survey van SKO

Intomart GfK voert in opdracht van Stichting Kijkonderzoek (SKO) jaarlijks het Establishment Survey uit, kortweg genoemd ES SKO. Doel van dit onderzoek is het in kaart brengen van belangrijke televisie gerelateerde huishoudkenmerken in Nederland. Tevens levert dit onderzoek adressen van potentiële nieuwe panelleden voor het kijkerspanel. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland. In 2010 werden 6.263 huishoudens in Nederland ondervraagd, waarvan 3.172 huishoudens in de tweede helft. De methodologische beschrijving is terug te vinden op www.kijkonderzoek.nl onder Kijkonderzoek -> Methodologie.

Bij gebruik van deze gegevens dient vermeld te worden: Bron: Stichting KijkOnderzoek.