Politiebond ACP

Nieuwe politiewet: reactie ACP conceptwet

De ACP heeft deze week, via een brief aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie, een formele reactie gegeven op het concept van de nieuwe Politiewet. In dit wetsvoorstel van het kabinet wordt de aanpassing van het politiebestel naar een meer centrale aansturing van de politieorganisatie vormgegeven. De ACP is van mening dat een dergelijk nieuw politiebestel kansen biedt om veel bestaande problemen op te lossen, maar heeft ook een aantal belangrijke punten van zorg waarvoor verbetering van de wet nodig is.

De verbeterpunten die de ACP verwoordt in de brief aan minister Opstelten hebben betrekking op de onderstaande 5 punten (zie alinea's met korte toelichting). Daarnaast zijn er een aantal belangrijke randvoorwaarden in het schrijven verwoord. De gehele brief aan minister Opstelten is onderaan deze pagina te downloaden.

1. Ruimte voor het politievak

Het politievak moet centraal staan. Het nieuwe bestel moet dan ook bijdragen aan de versterking van de professionaliteit van de politie, zowel voor de blauwe taken als de ondersteunende taken van de politie. Het politievak moet leidend zijn.

2. Inzet van beschikbare capaciteit

Op voorhand keuzes maken in de verdeling van de beschikbare politiecapaciteit is wenselijk. Daarbij zullen lokale prioriteiten in balans moeten zijn met de op landelijk en regionaal niveau gemaakte keuzes. Daarnaast moet er een goede balans zijn tussen de handhaving-, opsporing- en ondersteuningstaken.

3. Tegengaan van bestuurlijke drukte

Er mogen door de nieuwe organisatiestructuur geen nieuwe `overlegmoerassen' ontstaan. Zo mag de politie geen speelbal worden van het spel tussen burgemeester en gemeenteraad. Door de verantwoordelijke minister moeten dan ook duidelijke randvoorwaarden worden geformuleerd om dit te voorkomen. Daarnaast is een heldere taak en rol afbakening tussen gezag en uitvoering noodzakelijk. Het moet heel duidelijk zijn wie over een bepaald onderwerp meepraat en wie de definitieve beslissing neemt.

4. Samenhang in wetgeving

De samenhang tussen de nieuwe politiewet en de wet op de veiligheidsregio's is nog onduidelijk. Zeker daar waar het gaat over de meldkamer. Dit punt moet nader worden uitwerkt en gespecificeerd.

5. Centraal gestuurd, decentraal waar noodzakelijk

De kwaliteit en de beschikbaarheid van de dienstverlening door ondersteunende diensten mag niet ten koste gaan van het streven naar centralisatie. Effectiviteit is het uitgangspunt, gevolgd door doelmatigheid. Centralisering alleen als dit niet ten koste gaat van de decentrale dienstverlening. Afstand, bereikbaarheid, beschikbaarheid van loketten, taken en functies, moeten zoveel mogelijk aansluiten op de behoeften van het regionale niveau, tenzij de decentrale beschikbaarheid niet direct noodzakelijk is voor de kwaliteit van de dienstverlening.

Randvoorwaarden

Naast de bovenstaande punten toetst de ACP de invoering van de nieuwe Politiewet, zoals hierboven reeds vermeld, ook aan een aantal belangrijke randvoorwaarden, waaronder de onderstaande opsomming. De gehele lijst met voor de ACP belangrijke punten is terug te vinden in de brief aan de minister.

- Geen gedwongen ontslagen

- Medewerkers begeleiden van werk naar werk, primair in de sector, secundair buiten de sector, ATH medewerkers worden zoveel mogelijk naar blauwe functies gebracht

- Voldoende middelen beschikbaar voor om-, her- en bijscholing

- De PIOFACH-taken (ondersteunende taken) hebben een volwaardige positie in het bestel

- Borging van de positie en de rol van de medezeggenschap

- Per direct stoppen van reorganisaties (anders dan noodzakelijk voor en passen in het veranderproces naar nationale politie en alleen met instemming van het CGOP)