Nieuwe politiewet: reactie ACP conceptwet
De ACP heeft deze week, via een brief aan minister Opstelten van Veiligheid
en Justitie, een formele reactie gegeven op het concept van de nieuwe
Politiewet. In dit wetsvoorstel van het kabinet wordt de aanpassing van het
politiebestel naar een meer centrale aansturing van de politieorganisatie
vormgegeven. De ACP is van mening dat een dergelijk nieuw politiebestel
kansen biedt om veel bestaande problemen op te lossen, maar heeft ook een
aantal belangrijke punten van zorg waarvoor verbetering van de wet nodig is.
De verbeterpunten die de ACP verwoordt in de brief aan minister
Opstelten hebben betrekking op de onderstaande 5 punten (zie alinea's
met korte toelichting). Daarnaast zijn er een aantal belangrijke
randvoorwaarden in het schrijven verwoord. De gehele brief aan minister
Opstelten is onderaan deze pagina te downloaden.
1. Ruimte voor het politievak
Het politievak moet centraal staan. Het nieuwe bestel moet dan ook
bijdragen aan de versterking van de professionaliteit van de politie,
zowel voor de blauwe taken als de ondersteunende taken van de politie.
Het politievak moet leidend zijn.
2. Inzet van beschikbare capaciteit
Op voorhand keuzes maken in de verdeling van de beschikbare
politiecapaciteit is wenselijk. Daarbij zullen lokale prioriteiten in
balans moeten zijn met de op landelijk en regionaal niveau gemaakte
keuzes. Daarnaast moet er een goede balans zijn tussen de handhaving-,
opsporing- en ondersteuningstaken.
3. Tegengaan van bestuurlijke drukte
Er mogen door de nieuwe organisatiestructuur geen nieuwe
`overlegmoerassen' ontstaan. Zo mag de politie geen speelbal worden van
het spel tussen burgemeester en gemeenteraad. Door de verantwoordelijke
minister moeten dan ook duidelijke randvoorwaarden worden geformuleerd
om dit te voorkomen. Daarnaast is een heldere taak en rol afbakening
tussen gezag en uitvoering noodzakelijk. Het moet heel duidelijk zijn
wie over een bepaald onderwerp meepraat en wie de definitieve
beslissing neemt.
4. Samenhang in wetgeving
De samenhang tussen de nieuwe politiewet en de wet op de
veiligheidsregio's is nog onduidelijk. Zeker daar waar het gaat over de
meldkamer. Dit punt moet nader worden uitwerkt en gespecificeerd.
5. Centraal gestuurd, decentraal waar noodzakelijk
De kwaliteit en de beschikbaarheid van de dienstverlening door
ondersteunende diensten mag niet ten koste gaan van het streven naar
centralisatie. Effectiviteit is het uitgangspunt, gevolgd door
doelmatigheid. Centralisering alleen als dit niet ten koste gaat van de
decentrale dienstverlening. Afstand, bereikbaarheid, beschikbaarheid
van loketten, taken en functies, moeten zoveel mogelijk aansluiten op
de behoeften van het regionale niveau, tenzij de decentrale
beschikbaarheid niet direct noodzakelijk is voor de kwaliteit van de
dienstverlening.
Randvoorwaarden
Naast de bovenstaande punten toetst de ACP de invoering van de nieuwe
Politiewet, zoals hierboven reeds vermeld, ook aan een aantal
belangrijke randvoorwaarden, waaronder de onderstaande opsomming. De
gehele lijst met voor de ACP belangrijke punten is terug te vinden in
de brief aan de minister.
- Geen gedwongen ontslagen
- Medewerkers begeleiden van werk naar werk, primair in de sector,
secundair buiten de sector, ATH medewerkers worden zoveel mogelijk naar
blauwe functies gebracht
- Voldoende middelen beschikbaar voor om-, her- en bijscholing
- De PIOFACH-taken (ondersteunende taken) hebben een volwaardige
positie in het bestel
- Borging van de positie en de rol van de medezeggenschap
- Per direct stoppen van reorganisaties (anders dan noodzakelijk voor
en passen in het veranderproces naar nationale politie en alleen met
instemming van het CGOP)
Politiebond ACP