Ketenbrede afspraken in sociale zekerheid nodig voor optimale
e-dienstverlening
Gemeenten en UWV moeten goed samenwerken om ervoor te zorgen dat
burgers en werkgevers een optimale dienstverlening krijgen. De
gezamenlijke dienstverlening op de Werkpleinen is vooral gericht op het
moment dat iemand zich voor het eerst - digitaal of fysiek - meldt als
werkzoekende en/of een uitkering aanvraagt. IWI vindt dat gemeenten en
UWV hier de afgelopen jaren veel vooruitgang hebben geboekt.
Tegelijkertijd blijkt het in de praktijk niet eenvoudig om op
ICT-gebied de samenwerking in de back office op het gewenste niveau te
krijgen. Volgens IWI moeten de informatieprocessen van UWV en gemeenten
beter op elkaar aansluiten. UWV, VNG en Divosa hebben hierover
inmiddels met elkaar afspraken gemaakt.
Bij een optimale dienstverlening gaat het onder meer om het tijdig en
tegen minimale lasten leveren van de juiste informatie. Hierin is veel
verbeterd. Wie zich tegenwoordig inschrijft als werkzoekende hoeft veel
minder gegevens aan te leveren dan een paar jaar geleden. Bovendien kan
inschrijven en aanvragen nu in veel gevallen via internet. Ook op
andere terreinen is voortgang geboekt, zoals bij de invoering van het
digitale klantdossier en de geïntegreerde dienstverlening op de
werkpleinen. Hierdoor is het voor de burger in principe makkelijker
zijn weg te vinden op het terrein van werk en inkomen.
Ondanks de geboekte resultaten blijven er ook knelpunten zichtbaar. Het
is voor de betrokken partijen niet eenvoudig om het eens te worden over
de benodigde standaardisatie op het terrein van informatie- en
ICT-infrastructuur, geïntegreerde dienstverlening en over de sturing
die nodig is om ICT-toepassingen doelmatig te kunnen gebruiken. Om de
resterende knelpunten weg te nemen en de burger en werkgever optimaal
te kunnen bedienen zijn ketenbrede afspraken nodig alsook de wil om
deze afspraken na te komen.
In het rapport 'De burger bediend in 2010' geeft IWI een beeld van de
recente ontwikkelingen en de huidige stand van zaken op het gebied van
informatievoorziening en gegevensuitwisseling in de keten van werk en
inkomen.
persbericht IWI, 28 januari 2011
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Inspectie Werk en Inkomen