Voorstel Ring Utrecht besproken in commissie MME
De commissie Milieu, Mobiliteit en Economie besprak 24 januari 2011 het
statenvoorstel Ring Utrecht en tram Utrecht CS - Utrecht Science
park/Uithof. De discussie spitste zich toe op de vergroting van het
aantal rijstroken op de A27 en over de Noordelijke randweg, die
opgewaardeerd wordt naar snelweg.
De fracties waren tevreden over de bereikte mijlpaal, zoals dat in het
voorstel werd gepresenteerd, maar verschilden in hun mening over de
inhoud. Alle partijen waren blij met de plannen voor de komst van een
tramlijn tussen het centraal station in Utrecht en de Uithof.
Verdeeldheid binnen de commissie was er op twee punten, namelijk over
de vergroting van het aantal rijstroken op de A27 (en daarmee de
verbreding van de bak bij Amelisweerd) en over de Noordelijke randweg,
die opgewaardeerd wordt naar snelweg.
Een aantal partijen is niet gelukkig met de uitbreiding van de bak bij
Amelisweerd als gevolg van de verbreding van de weg. De weg wordt 2
keer 7 baans en dat betekent dat de weg aan beide kanten 15 meter
breder wordt. Gedeputeerde Van Lunteren gaf in zijn toelichting aan
verbreding van de weg aan beide kanten, noodzakelijk is. Hij benadrukte
dat er bij de bak een overkoepeling van de weg komt.
Het tweede discussiepunt was de Noordelijke randweg. De partijen waren
verdeeld over over de maximum snelheid die op de rondweg gereden mag
worden en over de overlast daarvan voor omwonenden. In het voorstel
wordt gesproken over tenminste 80 km per uur en een aantal fracties
wilde weten wat dat precies betekende. De gedeputeerde gaf aan dat de
maximum snelheid afhangt van wat de betrokken regionale overheden
(provincie, gemeente Utrecht, gemeente Stichtse Vecht) besluiten, mede
met het oog op de maatregelen die ze bereid zijn te nemen.
Geconstateerd werd dat de ooit bedachte weg door Leidsche Rijn nu
definitief van de baan is. Het statenvoorstel wordt maandag 7 februari
2011 besproken in de Staten.
Provincie Utrecht