Provincie Utrecht

Voorstel Ring Utrecht besproken in commissie MME

De commissie Milieu, Mobiliteit en Economie besprak 24 januari 2011 het statenvoorstel Ring Utrecht en tram Utrecht CS - Utrecht Science park/Uithof. De discussie spitste zich toe op de vergroting van het aantal rijstroken op de A27 en over de Noordelijke randweg, die opgewaardeerd wordt naar snelweg.

De fracties waren tevreden over de bereikte mijlpaal, zoals dat in het voorstel werd gepresenteerd, maar verschilden in hun mening over de inhoud. Alle partijen waren blij met de plannen voor de komst van een tramlijn tussen het centraal station in Utrecht en de Uithof. Verdeeldheid binnen de commissie was er op twee punten, namelijk over de vergroting van het aantal rijstroken op de A27 (en daarmee de verbreding van de bak bij Amelisweerd) en over de Noordelijke randweg, die opgewaardeerd wordt naar snelweg.

Een aantal partijen is niet gelukkig met de uitbreiding van de bak bij Amelisweerd als gevolg van de verbreding van de weg. De weg wordt 2 keer 7 baans en dat betekent dat de weg aan beide kanten 15 meter breder wordt. Gedeputeerde Van Lunteren gaf in zijn toelichting aan verbreding van de weg aan beide kanten, noodzakelijk is. Hij benadrukte dat er bij de bak een overkoepeling van de weg komt.

Het tweede discussiepunt was de Noordelijke randweg. De partijen waren verdeeld over over de maximum snelheid die op de rondweg gereden mag worden en over de overlast daarvan voor omwonenden. In het voorstel wordt gesproken over tenminste 80 km per uur en een aantal fracties wilde weten wat dat precies betekende. De gedeputeerde gaf aan dat de maximum snelheid afhangt van wat de betrokken regionale overheden (provincie, gemeente Utrecht, gemeente Stichtse Vecht) besluiten, mede met het oog op de maatregelen die ze bereid zijn te nemen.

Geconstateerd werd dat de ooit bedachte weg door Leidsche Rijn nu definitief van de baan is. Het statenvoorstel wordt maandag 7 februari 2011 besproken in de Staten.