Provincie Flevoland
Vernieuwende campagne moet opkomst kiezers Flevoland bevorderen
Publicatiedatum: 28 januari 2011
Een brede, vernieuwende campagne moet veel mensen naar de stembus
trekken voor de provinciale verkiezingen op 2 maart. De provincie zet
twitter, debatten, posters en commercials in om inwoners tot stemmen te
motiveren. Bijzonder element is dat op de verkiezingsdag wegrestaurant
Hajé stembureau wordt. Forenzen kunnen hier al vanaf half zes 's
ochtends terecht om hun stem uit te brengen.
Op de website van de provincie Flevoland is een verkiezingensite
gestart. Via www.flevoland.nl/verkiezingen kan iedereen kennis maken
met de standpunten van de partijen, en met de kandidaat-statenleden.
Vernieuwende elementen als een speciale Google Maps kaart helpen de
kiezers om de stembureaus te vinden. Ook zijn alle twitterberichten
over de verkiezingen via de website terug te lezen. De lijsttrekkers
lichten in webfilmpjes hun standpunten toe.
In de aanloop naar de verkiezingen toe worden vijf debatten én de open
dag van de provincie Flevoland georganiseerd. De debatten zullen onder
leiding van Inge Diepman plaatsvinden. Tijdens alle debatten komen
lokale en regionale thema's aan bod. Verder worden er filmpjes
vertoond met vragen en reacties van burgers uit de desbetreffende
gemeenten, opgenomen door het zogenaamde Rode Loper-team. De debatten
worden uitgezonden via de website van de provincie, hieraan is een
chatmogelijkheid gekoppeld zodat kijkers thuis actief kunnen bijdragen
aan het debat.
12 partijen
In totaal nemen 12 partijen deel aan de provinciale verkiezingen. Acht
hiervan zijn nu ook in de Provinciale Staten vertegenwoordigd: VVD,
CDA, PvdA, SP, ChristenUnie, GroenLinks, SGP en Partij voor de Dieren.
De vier nieuwe partijen zijn: D66, PVV, 50+ en Leefbaar Almere.
GroenLinks en D66 gaan een lijstverbinding aan. Ook de ChristenUnie en
de SGP gaan een lijstverbinding aan.