Provincie Flevoland

Vernieuwende campagne moet opkomst kiezers Flevoland bevorderen

Publicatiedatum: 28 januari 2011

Een brede, vernieuwende campagne moet veel mensen naar de stembus trekken voor de provinciale verkiezingen op 2 maart. De provincie zet twitter, debatten, posters en commercials in om inwoners tot stemmen te motiveren. Bijzonder element is dat op de verkiezingsdag wegrestaurant Hajé stembureau wordt. Forenzen kunnen hier al vanaf half zes 's ochtends terecht om hun stem uit te brengen.

Op de website van de provincie Flevoland is een verkiezingensite gestart. Via www.flevoland.nl/verkiezingen kan iedereen kennis maken met de standpunten van de partijen, en met de kandidaat-statenleden. Vernieuwende elementen als een speciale Google Maps kaart helpen de kiezers om de stembureaus te vinden. Ook zijn alle twitterberichten over de verkiezingen via de website terug te lezen. De lijsttrekkers lichten in webfilmpjes hun standpunten toe.

In de aanloop naar de verkiezingen toe worden vijf debatten én de open dag van de provincie Flevoland georganiseerd. De debatten zullen onder leiding van Inge Diepman plaatsvinden. Tijdens alle debatten komen lokale en regionale thema's aan bod. Verder worden er filmpjes vertoond met vragen en reacties van burgers uit de desbetreffende gemeenten, opgenomen door het zogenaamde Rode Loper-team. De debatten worden uitgezonden via de website van de provincie, hieraan is een chatmogelijkheid gekoppeld zodat kijkers thuis actief kunnen bijdragen aan het debat.

12 partijen

In totaal nemen 12 partijen deel aan de provinciale verkiezingen. Acht hiervan zijn nu ook in de Provinciale Staten vertegenwoordigd: VVD, CDA, PvdA, SP, ChristenUnie, GroenLinks, SGP en Partij voor de Dieren. De vier nieuwe partijen zijn: D66, PVV, 50+ en Leefbaar Almere. GroenLinks en D66 gaan een lijstverbinding aan. Ook de ChristenUnie en de SGP gaan een lijstverbinding aan.