Promotie Mw. drs. E.H. Korteland
Titel proefschrift
Diffusie en adoptie van interorganisationele innovaties in de publieke
sector
---
Promotors:
Prof.dr. V.J.J.M. Bekkers
---
Dr. S.M. Groeneveld
Datum
28 januari 2011 09:30
---
Locatie:
Woudestein, senaatszaal
---
Faculteit
Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW)
Waarom wordt het wiel te vaak uitgevonden in de publieke sector?
Een onderzoek binnen de beleidssectoren onderwijs en veiligheid
Organisaties en hulpverleners werken vaak langs elkaar heen. Soms leidt
dat tot de oprichting van een samenwerkingsverbanden als Centra voor
Jeugd en Gezin of de Brede School. Dergelijke interorganisationele
innovaties verspreiden zich soms echter in beperke mate, andere
woorden, het wiel wordt te vaak uitgevonden. Evelien Korteland
onderzocht in haar proefschrift Diffusie en adoptie van
interorganisationele innovaties in de publieke sector deze innovatie.
Korteland promoveert 28 januari aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
De afgelopen jaren zijn allerlei beleidssectoroverstijgende
samenwerkingsverbanden opgezet tussen publieke en soms ook private
organisaties, die gericht zijn op de integrale aanpak van
maatschappelijke vraagstukken.
Zo heeft een aantal tragische incidenten op het gebied van de jeugdzorg
duidelijk gemaakt dat hulpverleners en organisaties vaak langs elkaar
heen werken, en geleid tot de oprichting van Centra voor Jeugd en
Gezin. Op andere beleidsterreinen zijn bijvoorbeeld Brede Scholen,
Veiligheidshuizen en Jongerenloketten opgezet. Deze
samenwerkingsverbanden kunnen worden getypeerd als interorganisationele
innovaties.
Een aantal van deze samenwerkingsverbanden heeft zich breed verspreid
in de publieke sector. Het gebeurt echter ook regelmatig dat innovaties
zich niet, of in beperkte mate, verspreiden en dat het wiel steeds weer
opnieuw wordt uitgevonden. Dit roept de vraag op hoe
interorganisationele innovaties zich verspreiden in de publieke sector
en welke actoren en factoren hierop van invloed zijn.
Om deze vraag te beantwoorden, is de diffusie en adoptie van twee
interorganisationele innovaties binnen de beleidssectoren onderwijs en
veiligheid onderzocht: de Brede School en het Veiligheidshuis. Op basis
van documentenonderzoek en interviews is de diffusie van beide
innovaties in kaart gebracht, en is een gedetailleerde reconstructie
gemaakt van de adoptie en verwerping van de innovaties in een aantal
gemeenten en regio's.
Het onderzoek laat zien dat de adoptie van een interorganisationele
innovatie het resultaat is van een communicatie- en leerproces, waarin
de betrokken organisaties betekenissen aan de innovatie toekennen.
Betekenisgeving is een sociaal en een lokaal proces. Organisaties geven
betekenissen aan een innovatie door te communiceren met en te leren van
andere organisaties, zoals ministeries, kenniscentra en organisaties
die ook overwegen de innovatie te adopteren. Maar uiteindelijk wordt
hun adoptiebesluit bepaald door de mate waarin zij erin slagen deze
lessen te vertalen naar hun lokale situatie en lokale betekenissen aan
de innovatie te geven.
Dit betekent dat het voor de verspreiding van een innovatie belangrijk
is dat er sprake is van een open concept dat kan worden aangepast aan
uiteenlopende lokale situaties en wensen, en waaraan vele lokale
betekenissen kunnen worden toegekend. Daarnaast is het belangrijk dat
organisaties de betekenissen van een innovatie zelf kunnen zien en
ervaren, bijvoorbeeld tijdens een pilot, en dat er bestuurlijke,
ambtelijke en professionele sleutelfiguren zijn die draagvlak voor de
innovatie creëren en hulpbronnen vrijmaken.
Adoptie is overigens niet altijd een vrij proces. De adoptie van de
onderzochte innovaties is niet wettelijk verplicht, maar met name
organisaties die hen later hebben geadopteerd, hebben wel druk ervaren,
bijvoorbeeld door landelijk beleid en concurrentieoverwegingen.
De diffusiestrategieën van intermediaire organisaties, zoals
ministeries en kenniscentra, zijn vaak gericht op het beschikbaar
stellen van opgedane kennis en ervaringen, bijvoorbeeld op een website.
Een aanbeveling is om meer aandacht te hebben voor het communiceren
over, en laten zien en ervaren van, de betekenissen van een innovatie,
bijvoorbeeld door werkbezoeken of simulaties te organiseren en
begeleiding te bieden.
Erasmus Universiteit Rotterdam